Home » , , , , » Entry Untuk En. Amal-Asia Herbal Biotech

Entry Untuk En. Amal-Asia Herbal Biotech

Online Marketers
Kalau sebelum ni aku ada cerita pasal blogging, SEO,merepek sana dan merepek sini. Kali ni aku nak buat entry pasal bisnes pulak. Pasal bisnes ni aku pernah buat dulu waktu mula-mula buat blog ni, iaitu pasal bisnes aku ler.
Waktu tengah buat entry ni, kepala aku agak serabut. Banyak benda nak kena buat. Aduyaii...Tapi aku nak tulis gak entry ni kejap. So, kalau ayat aku tunggang langgang, harap makumlah.

Beberapa hari lepas, ada pelawat blog aku ni menggunakan nick Amal dan dia menjerit didalam ShoutBox aku "jom tengok produk bes". Aku pon macam tertarik dengan jeritan dia, so aku pon klik la link dia tu. So link Amal ni adalah berkenaan perniagaan MLM iaitu Asia Herbal Biotech. Aku pon belek la kejap blog tu, sememangnya blog tersebut hanya berkisar tentang biz tersebut. Aku cek profile Amal pulak. Blog tersebut berusia tak sampai 2 bulan lagi. So, entry ni aku buat khas untuk En Amal dan mereka-mereka yang menjalankan perniagaan online ni samaada MLM, Affiliate, Jual produk maya atau apa-apa lagi lah yang sewaktu dengannya. Aku tak pasti adakah En amal ni masih baru atau lama didalam dunia perniagaan online ni sebab apa yang aku akan tulis ni dah sering disebut oleh Online Marketers diluar sana.

Aku pernah berada dalam situasi En Amal ni suatu masa dulu dimana ingin memasarkan biz aku melalui blog. Tapi pengalaman dah mengajar aku. Sekarang tiba masa aku tuk berkongsi pula apa yang aku dah belajar dulu. Ops!! Masih banyak yang aku kena belajar.

Pesanan penaja:
Disebabkan entry ni tentang bisnes, lebih sesuai aku gunakan "saya" dalam membahasakan diri dan memanggil ko kepada "awak" :P

Ok En Amal. Entry ni untuk awak.

1. Blog sememangnya boleh dijadikan medium pemasaran yang baik, tidak dinafikan. Tetapi kena ingat, sebelum  awak fokus untuk pasarkan produk awak melalui blog, terlebih dahulu awak kena fokus untuk mesrakan blog awak dengan enjin carian dan mendapat ramai pelawat untuk blog awak. Jika tidak blog awak umpama sebuah kedai yang berada jauh didalam hutan yang tidak diketahui orang, dan tempoh untuk mendapat pelawat yang ramai bukan tugas yang mudah dan mungkin memakan masa yang agak lama. Bukan tak boleh pasarkan produk melalui blog, tapi bangunkan terlebih dahulu produk awak. Dalam blog tersebut jangan terlalu menceritakan tentang perniagaan awak sahaja. Bina kreadibiliti terlebih dahulu. Mungkin awak boleh juga menulis tentang selok belok perniagaan didalam blog tersebut, atau menceritakan bagaimana untuk menjalankan perniagaan di internet, atau menulis sesuatu yang boleh memberi semangat kepada orang lain dengan menceritakan kejayaan orang lain. Dari situ pembaca atau prospek awak akan lebih mempercayai awak untuk mendapatkan produk awak atau menyertai awak. So, bina kreadibiliti. Jangan terlalu tunjukkan yang awak hanya membuat blog untuk biz awak. Gunakan pendekatan Psikologi. Cuba lihat blog ini http://joegrimjow.blogspot.com/ perhatikan blog tersebut. Dan klik bahagian BISNESS.
Dalam bisnes terutama MLM, En Amal kena pantas. Pantas sebarkan bisnes En Amal. "DALAM BISNES KENA CEPAT BERTINDAK. TETAPI JANGAN TERLALU MENGHARAPKAN PULANGAN YANG PANTAS"

2. Mungkin En Amal ingin save budget dengan menggunakan blogspot sebagai web En Amal. Kebiasaannya jarang mereka yang menjalankan perniagaan MLM menggunakan blogspot. Blogspot selalunya untuk blog peribadi, perkongsian pendapat dan lain-lain. Pada pendapat saya jika menggunakan blogspot untuk MLM, kurang berkesan. Mungkin En Amal boleh menggunakan alternatif lain yang jarang digunakan selain menggunakan blog. Boleh guna Free Web Builder yang mana web En Amal kelihatan seakan-akan Web, bukan Blog. Contoh Free Web Builder, http://www.yola.com
Untuk lebih nampak professional dan En Amal bersungguh dalam biz ni, beli Domain sendiri dan bina Landing Page. Mudah je. "UNTUK MENDAPATKAN DUIT, JANGAN TAKUT KELUARKAN DUIT"

3. Autopilotkan perniagaan. Pernah dengar Email Marketing? Email Marketing ni atau Sistem Autoresponder adalah satu kemestian kepada mereka yang menjalankan perniagaan Online. Pernah isi Form didalam mana-mana web atau Landing Page yang meminta nama dan alamat? Selepas isi, Email akan masuk ke inbox En Amal setiap hari? Pernah kan? Kenapa penting Email Marketing ni?
Saya masuk laman web En Amal, saya baca isi kandungannya. O ini tentang bisnes, tapi saya tak nak masuk. Tiba-tiba dalam Web tersebut ada E-book laporan PERCUMA tentang biz tersebut, tapi kena isi form terlebih dahulu. Saya pon isi. Percuma kan. Amik jer lah. Selepas isi, saya dapat email dari En Amal setiap hari dan saya baca. Email-email tu menceritakan tentang biz tersebut, kelebihan, kata-kata pujukan, tawaran menarik dan sebagainya. Akhirnya saya tertarik dan saya pon join. Buat sekali je Email-email untuk Subscribers, dan Done!!! Kerja awak telah di autopilotkan. "PERTAMA KALI ORANG TU MASUK LAMAN WEB KITA, BELUM TENTU MEREKA BERMINAT DENGAN PRODUK ATAU TAWARAN KITA. TETAPI DENGAN PUJUKAN, MEREKA AKAN BERFIKIR KEMBALI TAWARAN TERSEBUT DAN SEKIRANYA MENARIK...." Inilah tugas Email Marketing. Tak ada duit untuk menggunakan servis Email Marketing berbayar. Ada yang percuma. Google jer. Salah satu contoh free Email Marketing, Getresponse

4. Laman Web dah ada, Email marketing dah ada. Tapi macam mana nak sebarkan bisnes saya ni. Ada dua cara. Berbayar dan percuma.
Percuma. 1.
Hantar laman web kedalam web pengiklanan percuma. Ada banyak. Google jer.
2. Ataupun gunakan FaceBook, cari ramai kenalan, letak alamat laman web tu didalam FB dan bina kreadibiliti.
3. Hantar alamat laman web kedalam senarai enjin carian seperti Google dan Yahoo.
4. Join forum-forum, buat siggy dan join topik-topik didalam forum tersebut.
Berbayar.
1. Gunakan Google Adwords atau Pay Per Clicks (PPC)
2. Cari servis-servis yang dapat membantu mengoptimumkan laman web.
"KAEDAH PERCUMA KENA KERJA KERAS SIKIT, KURANG BERKESAN. 
KAEDAH BERBAYAR KENA ADA DUIT, LEBIH BERKESAN"

Kalau En Amal dah tahu kesemua perkara ni sebelum ni, boleh abaikan entry ni. :) Saya hanya ingin berkongsi. So. Good Luck!!!
"JIKA IANYA BERGUNA, MAKA BERGUNALAH IA"

Thanks for reading & sharing Amry's Blog

Previous
« Prev Post

2 comments:

  1. betul, sebaiknya perbaiki blog tu dulu, baru boleh pasarkan produk...

    ReplyDelete
  2. betul intan. sebelum nak pasarkan sesuatu atau suruh orang sertai kita kita kena ambil hati orang tu dulu. bina kreadibiliti, bina kepercayaan. tak la terlalu nampak yang kita just nak dapat duit dari blog tu... aku pon dulu macam tu, tapi belajar belajar. entry aku ni just pandangan aku, tak kata la cara En amal tu salah. maybe dia macam aku mula2 dulu.

    ReplyDelete

Blog Archive

CERITA JIRAN SEBELAH..

Thanks For Your Comment