Punca Orang Malu Nak Buat Kebaikan

Punca Orang Malu Untuk Buat Kebaikan

Malu kenapa pula nak buat baik pun...???

Pertama baca dulu jalan cerita dibawah...

*************************************************


Kejadian berlaku dua hari yang lepas, kebetulan masa tu saya nak singgah Aeon Big Batu Pahat nak beli barang-barang nak buat sup buah iaitu menu terbaru NLAD dekat kawan serumah yang lama. Saya ke Johor sebab saya ada program anjuran UTHM selama 4 hari.
.
Mungkin ni takdir Allah temukan saya dengan seorang makcik yang dah sangat berusia. Kalau orang tengok dari gambar bawah, orang akan cakap makcik ni jijik. Bagi saya, hati dia sangat mulia. Kenapa saya cakap macam tu? Kejap lagi saya cerita.
.
Masa tu saya tengah pilih buah-buahan dan pada masa yang sama mata saya macam terpandang sesuatu yang buat hati saya tersentuh sebagai seorang anak. Saya pun terus pergi dekat dengan makcik tersebut yang sedang teragak agak nak pilih barang keperluannya kat situ. Biasa la barang dah mahal sekarang ni. Dan saya pun terus hulurkan sedikit wang ringgit kepadanya.
Apa yang buat hati saya tersentuh?
Masa saya hulur wang ringgit kepada makcik tu, makcik tu memang taknak ambil dan saya paksa makcik tu ambil. Akhirnya dia ambil dan saya nampak dari riak wajah dia yang dia bersyukur sangat.
.
Selang beberapa minit lepas tu, dia datang ke arah saya dan dia hulurkan sedikit asam yang dia jual kat luar dekat saya. Dia cakap "ambil la asam ni, nanti boleh buat makan-makan". Banyak kali saya tolak dan saya suruh dia jual asam tu kat luar untuk cari pendapatan dia. Saya cakap kat makcik tu saya ikhlas bantu.
.
Saya nampak makcik tu dari awal lagi yang dia memang tak suka nyusah orang sebab dia cari pendapatan atas usaha dia bukan saja-saja dia minta sedekah. Saya suka cara makcik tu dan hati dia yang suci.
.
Kemudian saya pun kembali pilih barang keperluan saya. Dan pada masa yang sama mata saya masih tak terlepas pandang makcik tu. Dari pemerhatian saya, ramai yang pandang jijik dekat makcik tu. Allahu.. dia pun seorang manusia yang perlukan perhatian. Saya tengok makcik tu berulang kali tengok harga makanan dan banyak kali dia letak balik makanan tu kat tempat asal disebabkan harga.
.
Saya pun cepat cepat pilih barang dan pergi dekat makcik tu lagi sekali. Saya suruh dia letak barang-barang yang dia pilih kat dalam troli saya. Dia macam biasa la akan tolak pelawaan saya sebab dia taknak nyusah saya. Saya cakap takpa saya boleh bantu selagi saya mampu untuk hulurkan bantuan.
.
Makcik tu pun teragak agak nak letak barang dia dalam troli saya. Dah siap bayar semua, saya pun jalan sebelah makcik tu sambil borak. Memang ramai yang memerhati. Masa borak tu saya ada tertanya makcik tu "makcik melayu ke cina?". Dan dia jawab "I islam". Saya tanya sebab cara dia cakap macam cina. So saya rasa makcik ni seorang chinese muslim.
.
Saya pun terus borak sampai la kat pintu luar Aeon Big Batu Pahat. Kalau ikutkan hati saya nak hantar makcik tu balik rumah dia tapi dia bagi alasan dia tengah tunggu kawan dia yang entah pergi mana. Saya cakap kat makcik tu lama lagi ke sebab masa tu saya tengah kejar masa dan ada urusan lain yang saya kena selesaikan pula. Makcik tu cakap lama.
.
Saya tak pasti samaada dia sengaja taknak tunjuk rumah dia sebab dia taknak nyusah saya atau dia sendiri takda rumah untuk menetap dan takda kawan pun. Allahu tak sampai hati saya tengok keadaan dia. Kepada sesiapa jumpa makcik ni kat kawasan Batu Pahat, saya merayu hulur la bantuan kepada dia walaupun sedikit. InsyaAllah dengan sedikit bantuan dari kita akan mampu ringankan beban dia.
.
Masa saya nak balik, dia hulurkan saya sesuatu dalam bungkusan kertas dan kertas tu pula dalam bungkusan plastik yang dilipat kemas. Saya dapat agak tu la barang yang dia akan buat jual hari hari untuk dijadikan pendapatan makcik tu selain asam yang dia bagi tadi.
.
Sama-sama kita doa makcik tu dimurahkan rezeki dan dipermudahkan segala urusan. Amin..

p/s: Saya cerita bukan maksud saya riak atas bantuan saya tapi saya nak sama-sama kita bantu orang yang memerlukan. Yang selebihnya Allah yang turunkan rezeki.

Cerita ini ditulis oleh Gadis Nasi Lemak Anak Dara

********************************************

Pada mulanya admin baca post ni, admin terdetik bagus perempuan ni... Susah nak jumpa orang macam gadis ni kan walaupun kat tempat admin selalu makan tengah hari, ada seorang orang gila ni, orang ramai selalu bagi dia duit, kedai makanan tu pula selalu bagi dia makanan kat orang gila tu... Setiap hari disitulah orang gila tu ke hulu ke hilir. JAngan terkejut kalau dia hisap rokok Dunhill, tak taulah rokok tu orang bagi atau dia beli, kadang tengok dia kutip puntung rokok yang orang buang..

Berbalik pada cerita di atas, lepas admin habis baca cerita dia yang admin terjumpa dari blog orang lain, admin klik la sumber asal cerita tu iaitu pemilik cerita di atas yang waktu tu admin tak tau pun dia ni Gadis Nasi Lemak Anak Dara. Sampaila ke penghujung jalan cerita, ada tag macam di bawah...


Aik... Apasal ada tag #nasilemakanakdara pula??
Tak per lah, mungkin dia nak bagitau dia gadis penjual nasi lemak anak dara yang viral hari tu...

Baca kat komen pula....

Laaaaa.... ada juga yang tak senang dengan tindakan perempuan niii yang mengatakan dia riak...

Biarlah dia nak riak ke.. dia nak buat marketing nasi lemak dia ke..?? Itu urusan dia der.. Niat dia dia yang tau sudah....

Kalau dia riak pun tak ada menyakitkan hati orang lain walaupun part marketing tu macam ada sikit.. Biar jelahh... ini ada pula siap kutuk itu kutuk ini kat dia.. adoiii..

Buat baik salah buat tak baik lagi la salah....

Lepas ni kalau admin nak sedekah tak nak sedekah dekat public, takut orang kata riak pula... Kan.. huhu..

Mungkin ini punca orang kita malu nak buat kebaikan... Nak buat tapi takut dituduh kata riak sebab bagi di khalayak ramai.. Oh oh oh....

Jangan kata admin nak back up perempuan si penjual nasi lemak anak dara ni pula.. Kenal pun idok, nama pun tak tahu.. nasi lemak dia pun tak tau macam mana rasa.. huhuhuhu....

Cara Pendekkan tempoh hutang Kereta

Cara Pendekkan Tempoh Pembayaran Hutang Pinjaman Kereta

Cara Pendekkan Tempoh Pembayaran Hutang Pinjaman Kereta


Kereta oh kereta.... Kereta ni antara 'permainan' kaum lelaki la terutama yang muda mudi walau tak semua... Perempuan pun ada juga yang meminati dunia kereta ni.

Selain kereta yang sekarang ni dah macam keperluan (Keperluan ke), tapi kalau seseorang tu tak ada kereta terutama yang geng geng muda ni dia rasa macam dia ketinggalan sikit dengan kawan kawan lain yang dah ada kereta..

Apalagi pengaruh pengaruh dari filem barat macam "The Fast and the Furious" juga dari majalah majalah automotif. Belum ada kereta pun dah berangan untuk memiliki kereta ubahsuai sana ubahsuai sini... Yang dah ada kereta pula, dari kereta proton boleh dibuatnya jadi Mitsubishi... Haa... begitulah kuatnya pengaruh dunia automotif ni terutama anak anak muda yang meminati dunia automotif ni...

Disebabkan rasa minat yang teramat terhadap dunia automotif ni dari zaman sekolah, ditambah pengaruh pengaruh media media eletronik dan media media cetak jadi ramai lah anak anak muda yang baru saja tamat belajar, dapat kerja, terus rembat kereta idaman.... DISINILAH BERMULANYA MASALAH KEWANGAN SEHINGGA RAMAI DI ANTARA KITA TIDAK DAPAT MEMBUAT SIMPANAN.

Perlu diingat bahawa apabila membeli kereta dengan membuat pinjaman bank, bermakna anda sudah terikat dengan hutang yang wajib dibayar setiap bulan. Yang bijak sikit, mungkin mereka akan congak dahulu adakah gaji yang mereka terima mampu untuk membayar pinjaman kereta tersebut. Yang kurang bijak.. Gaji RM2000, ansurans bulanan pinjaman kereta sampai RM1500 sebulan.
Dah dapat kereta, Kereta terperuk kat parking, tuan kereta makan meggi hujung bulan... Padan muka.

Cara Pendekkan Tempoh Pembayaran Hutang Pinjaman Kereta


Jadi macam mana cara supaya boleh memiliki kereta tanpa terlalu terbeban dengan pembayaran balik pinjaman hutang kereta a.k.a hutang bank sekaligus memendekkan tempoh pinjaman hutang.

SABAR SEKEJAP + MANAGE DUIT 

Tips Memendekkan Tempoh Hutang Kereta


Ini adalah pelan ataupun idea jika korang dah teringin sangat nak pakai kereta.

Diharap bakal graduan baca untuk merancang masa depan supaya tidak tersilap langkah. Kerana jika salah percaturan membeli kereta ini adalah jenayah terbesar dalam pengurusan kewangan.

1. Korang dah dapat kerja dan teringin nak pakai kereta. Tahan kehendak tu selama setahun. Boleh kan? Tumpang kawan, naik motosikal dulu. Kalau kerja korang memerlukan kenderaan sendiri ataupun tiada jaringan pengangkutan awam tu lain cerita la.

2. Katakan korang dah berminat dengan kereta Myvi 1.3 Automatik misalnya. Harga dalam RM43K dan bulanan dalam RM464. Sabar dulu setahun. Tangguhkan sekejap niat tu. Mohon ASB Financing RM100K dulu. Tempoh pembiayaan: 30 tahun. Kadar keuntungan bank: 5.2%. Bulanan dalam RM585. Kalau korang mampu bayar ansuran kereta sebanyak RM464, kena tambah juga dengan kos minyak kereta dalam Rm200. Jadi, takkan RM585 bulanan tak mampu bayarkan kan kan.

3. Selepas setahun dividen ASB akan diumumkan. Katakan 7.25%. Dividen korang akan dapat ialah RM7250. Gunakan dividen RM7250 untuk bayaran ansuran kereta korang nanti. Deposit kereta pandai-pandai la korang cari ye.

4. Jika ansuran bulanan kereta korang dalam RM500. RM500X12 bulan = RM6000. RM7250-RM6000=RM1250. Ada lagi baki RM1250. Boleh korang gunakan untuk duit minyak, roadtax, maintenance, saman ke..kakakaka.

5. Bayar ansuran pembiayaan ASB RM100K setiap bulan dan gunakan dividen ASB bayar ansuran kereta.

6. Selepas 5 tahun, baki hutang kereta tinggal RM13,862. Terminate pembiayaan ASB RM100K. Dan hasil terminate ialah;
Dividen terakhir: RM7250
Surrender value: RM7900
Jumlah kasar: RM15,150

7. Dah dapat pulangan pelaburan ASB terus bayar baki hutang kereta. Nah. Kan kereta sudah habis bayar dalam masa 5 tahun sahaja.

Itu sebab korang tengok kebanyakan kaum Cina, mereka akan bayar ansuran kereta hanya dalam tempoh 5 tahun sahaja. Kalau nak jual balik kereta, masih bernilai tinggi lagi.

Kaum Melayu je yang terhegeh-hegeh bayar ansuran kereta sampai 9 tahun. Padahal beli kereta tak padan dengan gaji. Kakakaka.

Harga kereta yang disarankan sebenarnya ialah 12 bulan pendapatan bulanan kita. Contohnya gaji korang RM2500. RM2500X12 bulan=RM30,000. Sepatutnya korang beli kereta dalam lingkungan harga tersebut je. Ada faham?

Kena ingat, kereta ni liabiliti. Liabiliti ni mencuri wang daripada akaun bank kita. Kalau aset, dia memasukkan wang ke dalam akaun bank kita.

Harga kereta setiap tahun akan jatuh jika korang dah beli. Berbeza dengan aset dan hartanah dimana harga semakin naik. Jadi, beli kereta di bawah kemampuan lagi elok.



Ada orang lagi bijak. Dia gunakan aset hartanah / untung sewaan rumah untuk membeli kereta. Ansuran kereta ada orang bayarkan. Jika hartanah ada 3 buah dengan keuntungan rumah sewa RM300 setiap buah. Dia dah boleh pakai kereta secara percuma!!

Beli hartanah dahulu dan korang mampu beli kereta. Tapi korang beli kereta dahulu belum tentu korang mampu beli hartanah. Jadi rancanglah sebaiknya.

Kalau korang dah ada kereta dan nak buat pelan ni, kena korbanlah setahun bayar dua benda ni iaitu ASB Financing dan ansuran kereta. Anggaplah itu yuran ketidakpandaian korang masa zaman muda.

Aku harap pelan ni mampu mencetuskan idea ke korang. Korang jimat 4 tahun. Hutang kereta dah habis bayar. Bolehlah kumpul deposit untuk beli rumah pertama pula.

Kalau korang nak pakai kereta Honda Civic, buat ASB Financing RM200K. Ansuran dalam RM1100 sebulan. Takde la lepas 9 tahun korang dapat besi buruk jeeee. Kah!

Tips Membeli Menukar Tayar Kenderaan

Tips Menukar Dan Membeli Tayar Kenderaan |
Jangan Sampai Tertipu



Jika korang ada kereta, tentu korang tau apa itu tayar. Kalau tak tau tak tau la nak cakap, huhu.
Tayar bila kempis, pam.. kan... Kalau bunga tayar dah haus atau botak, kena tukar apalagi kalau dah nampak dawai dalam.

Tapi tak semua pemilik kenderaan tau tentang tayar, termasuklah aku sendiri sebenarnya... Tau pakai beli sahaja tak kira tayar second hand ker, tayar korek ke, tayar baru ke... Asal bunga tayar nampak masih tebal, dah kira ok...

Untuk mengetahui tayar yang anda beli itu masih bagus atau tidak memang lah sekilas pandang dari bunga tayar itu. Tetapi yang perlu diberi perhatian adalah serial number tayar itu yang menceritakan tentang keadaan tayar itu. Ini yang ramai orang tak tau.. Dan tau tak tayar ada tempoh expired?

Jom belajar cara nak mengenali tayar kenderaan anda supaya tidak mudah ditipu oleh tokey tokey kedai tayar dan membahayakan nyawa sendiri sewaktu memandu.

Perasan tak dekat tayar anda ada kod macam dibawah ni

205/65/R1594H

panduan membeli menukar tayar kenderaan


Apa maksud kod atau serial number ni?

205 = Lebar 
65 = Tinggi
R = Radial
15 = Saiz / Rim
94 = Had Maksimum Bebanan

Lihat Abjad yang last;
H = Maksimum Had Kelajuan 210km/jam
S = Maksimum Had Laju 180 km/jam
T = Maksimum Had Laju 190 km/jam
U = Maksimum Had Laju 200 km/jam
V = Maksimum Had Laju 240 km/jam
Z = Maksimum Had Laju 240 km/jam
W = Maksimum Had Laju 270 km/jam
Y = Maksimum Had Laju 300 km/jam

Jika ada punca kemalangan yang dikatakan berpunca daripada tayar pecah.. atau hilang kawalan, ini kerana pemandu kurang arif tentang tayar yang digunakan dan memandu lebih dari had kemampuan                  tayar itu bertahan. Semakin tinggi had kelajuan yang boleh diterima oleh tayar, bermakna tayar itu lebih tahan terhadap suhu.Tak percaya, lepas anda memnadu, cuba pegang tayar kenderaan anda yang menyentuh jalan, panas ke sejuk.

2. Setiap Tayar Ada 4 Angka .Tercatat Di Sisi Tayar.
Contoh 0514
Indeks ini menunjukkan Tayar Baru Keluaran Kilang Pada Minggu Ke 5 Tahun 2014.

panduan menukar membeli tayar kenderaan


Tempoh penggunaan tayar adalah selama LIMA tahun dari tarikh tayar dikeluarkan.
Tayar baharu yang berusia lebih drpd LIMA tahun masih boleh digunakan tetapi tayar telah menjadi keras sebab getah tayar sudah tamat tempoh penggunaannya (Expired).

Jika anda menukar tayar yg baharu, pastikan tahun pengeluarannya ialah Tahun yg terkini.
Jika membeli tayar keluaran Tahun 2015, minta diskaun sebanyak 20% daripada harga asal.

Berikut ialah diskaun harga tayar berdasarkan tahun tayar yang dikeluarkan dari Tahun Semasa (2016);
2015 = 20%
2014 = 40%
2013 = 60%
2012 = 80% 
2011 ke bawah = PERCUMA

Lepas ni dah tahu macam mana nak tengok tayar tu masih bagus atau tak?

Teladan Dari Kisah Nursakinah

Punca Sebenar Pelajar Malaysia Di Perancis Nursakinah Hilang Terjawab


kehilangan pelajar malaysia perancis nursakinah terjawab

Masih ingat kisah seorang pelajar Malaysia, Nursakinah yang melanjutkan pelajaran di Perancis yang hilang beberapa hari yang lalu? Klik sini untuk baca

Nursakinah, 19 tahun yang berasal dari Kedah melanjutkan pelajaran dalam keruteraan Kimia di Universiti Institut Teknologi (IUT) di Rouen, Perancis di laporkan hilang pada 2 Oktober 2016 yang lalu.

Setelah 5 hari dan usaha mencari gagal, akhirnya Nursakinah pelajar Malaysia yang melanjutkan pelajaran ke Perancis ini pulang ke rumah penginapannya dalam keadaan selamat dan menceritakan apa yang sebenarnya yang berlaku...

Apa Yang Sebenarnya Berlaku Kepada Nursakinah?

Nursakinah memberitahu bahawa beliau menghilangkan diri kerana tertekan dengan pelajarannya.
Pelajar ini mengakui memang tidak berminat belajar kursus kejuruteraan di negara tersebut sejak awal lagi namun terpaksa bersetuju kerana desakan ibu bapa.

“Saya tertekan dengan pelajaran yang diikuti di sini (Perancis) dan tidak berminat meneruskannya.

“Saya mahu berhenti sejak awal lagi tetapi keluarga memujuk supaya meneruskan pengajian,”

Nur Sakinah mahu berhenti belajar dan menyatakan hasrat untuk kembali ke Malaysia bersama ibu bapanya yang dijadualkan akan tiba di Perancis.

Nur Sakinah telah keluar dari rumah sewanya pada jam 12 tengah hari waktu tempatan (6 pagi waktu Malaysia) Ahad lalu dan bermalam di stesen kereta api Rouen sebelum meneruskan perjalanan ke Paris menaiki kereta api,”

Sebaik sahaja tiba di Paris, Sakinah telah pergi ke Masjid Besar Paris dan berkenalan dengan sekumpulan rakyat asing termasuk seorang rakyat Portugal yang dikenali sebagai Suraya.

Sepanjang kehilangannya selama lima hari itu, Nur Sakinah tinggal di kediaman Suraya yang turut memberi nasihat serta sokongan kepadanya.

*************************************************

Apa yang dapat kita belajar dari kisah Nurskinah ini?? Terutama kepada para ibu bapa?

JANGAN KORBANKAN MASA DEPAN ANAK ANDA HANYA SEMATA MATA MAHU MENURUTI KEMAHUAN ANDA SEBAGAI IBU BAPA

Admin suka akan kisah Nursakinah ini kerana situasi Nursakinah ini pernah berlaku kepada admin sewaktu admin masih bergelar pelajar dulu (Cuma admin tak belajar di luar negara la).

Admin dahulu sewaktu di tingakatan 5, admin belajar jurusan prinsip akaun dan ekonomi asas.
Sewaktu SPM, admin dapat keputusan yang agak baik dan mendapat tawaran melanjutkan pelajaran ke Matrikulasi dalam jurusan perakaunan.

Tetapi. Bapa saudara melarang admin dari meneruskan pelajaran ke Matrikulasi kerana beranggapan bahawa course perakaunan agak sukar untuk mendapatkan pekerjaan apabila tamat belajar kelak.

Confius kerana terpaksa membuat keputusan yang akan menentukan masa depan, admin berjumpa dengan guru kaunseling dan guru tersebut menyarankan supaya malanjutkan pelajaran ke Matrikulasi.

Tetapi kerana desakan bapa saudara yang terlalu kuat, akhirnya admin terpaksa menuruti kemahuan mereka iaitu hanya melanjutkan pelajaran ke Politeknik. Di politeknik, admin mendapat jurusan kejuruteraan Mekatronik.

Jurusan yang langsung admin tidak tahu apa itu Mekatronik. Zero basic dalam bidang keruteraan. Tetapi kerana desakan si bapa saudara, admin terpaksa akur. Selama 3 tahun belajar di Politeknik dengan mengambil jurusan Diploma Kejuruteraan Mekatronik. Admin langsung tidak tahu apa yang admin belajar!!
 3 Tahun terbuang begitu sahaja walaupun admin berjaya menghabiskan pelajaran di Politeknik berkenaan...

Tamat belajar. Admin melangkah ke alam pekerjaan. Mendapat pekerjaan sebagai Technician di sebuah kilang. Di alam pekerjaan, admin langsung tidak tahu melakukan kerja. Bertahun tahun admin bekerja sebagai technician, selama itulah admin stress kerana tekanan di tempat kerja. Akhirnya admin berhenti dari kerja kilang dan admin melakukan sesuatu yang admin suka dan minat iaitu perniagaan.

Sewaktu bergelar Technician, bergaji tetap. Tetapi hati tak pernah gembira. Setiap hari tertekan. Setelah keluar dari alam pekerjaan dan melakukan perniagaan admin sendiri, walau tiada gaji tetap, tapi admin puas. Dan kewangan admin lebih baik berbanding sewaktu admin bekerja sebagai Technician dahulu.

Kepada ibu bapa.. Ingatlah, jangan korbankan masa depan anak anak anda hanya kerana mahu menuruti apa yang anda mahukan. Baik di mata anda.. Belum tentu baik di mata anak anak anda dan masa depan mereka. Biarkan mereka membuat keputusan mereka sendiri. Peranan ibu bapa hanya membimbing dan memberi dorongan dengan apa yang mereka inginkan. Bukan memaksa mereka untuk menuruti apa yang ibu bapa mahukan semata mata.

Semoga kisah Nursakinah ini dapat di jadikan pelajaran. Setiap orang berhak menentukan masa depan mereka sendiri dan memilih jalan yang mereka inginkan. Kejayaan bukan hanya semata mata di ukur melalui berapa besar gaji atau seberapa tinggi pangkat yang disandang. Tetapi juga kepuasan dan kebahagian di dalam hidup. 
 


Dr Azizan Osman Penipu

Benarkah Dr Azizan Osman Lulusan Ph.D (Hon) Entrepreneurship Dari UM

Tentu ramai kenal bila sebut Dr Azizan Osman, Mentor Kekayaan Dan Kejayan yang mana setiap kali beliau mengadakan seminar, pasti akan dihadiri oleh ramai orang yang ingin mendapatkan ilmu daripada beliau terutama ilmu keusahawanan dan motivasi.

Dan ramai juga pelajar pelajar beliau telah berjaya pada hari ini setelah mengikuti kelas yang di adakan beliau daripada usahawan yang biasa biasa kepada usahawan yang luar biasa income nya. I'm Money Magnet' antara Trade Mark Dr Azizan Osman ini.

Tetapi benarkan Dr Azizan Osman adalah lulusan Ijazah Kehormat Doktor (PhD) Keusahawan dari Universiti Malaya (UM)?

Jika dilihat di laman web Richwork iaitu laman web Dr Azizan Osman di nyatakan bahawa beliau adalah lulusan Ph.D (Hon) Entrepreneurship (UM)

dr azizan osman penipu


Di bawah adalah kenyataan dari pihak University Of Malaya (UM) sendiri yang nampaknya akan membuatkan ramai orang terkejut

Dr azizan osman penipu
Setakat ini belum ada maklum balas daripada Azizan Osman mengenai kenyataan yang dikeluarkan oleh pihak Universiti Malaya mengenai status beliau.

*****************************************

Ok je kalau dia tak ada Ph.D tu.. Dah ramai pun yang berjaya dengan ilmu yang beliau kongsikan.. Cuma kalau niat nak tarik perhatian dengan cara menipu tu, macam tak berapa nak kena lah kan..

Robert Kuok, Orang terkaya di Malaysia, mana ada belajar sampai ke Universiti.. Berjaya je.. Orang terkaya lagi kot atas. Sebenarnya nak berjaya ni bukan bergantung pada kelulusan, tapi sejauh mana boleh push diri tu... Kesungguhan dan motivasi dalam diri tu kena ada.

Orang yang berjaya melalui kelulusan yang diperolehi itu ramai.. Itu perkara biasa..
Tetapi orang yang berjaya tanpa kelulusan itu yang luar biasa dan tak ramai yang ada di muka bumi ni.

Pelajar Malaysia Hilang Di Paris

Pelajar Cemerlang Malaysia Nursakinah Naim Hilang Di Paris

SUNGAI PETANI – Seorang pelajar Malaysia di Universiti Institut Teknologi (IUT) di Rouen, Perancis gagal dikesan sejak keluar dari penginapannya berhampiran universiti itu beberapa hari lalu dikhuatiri hilang.

Ibu pelajar tersebut, Nurhalizah Ahmad, 44, berkata, Kedutaan Malaysia di Perancis memaklumkan mengenai kehilangan anak keduanya, Nurshakinah Naim, 19, kira-kira pukul 8.30 pagi semalam.

Pelajar malaysia Nurshakinah hilang di paris


“Pegawai kedutaan itu memberitahu anak saya gagal dikesan setelah keluar dari lokasi penginapannya. Bila dia keluar, saya tak pasti tetapi laporan mengenainya dibuat rakan sebiliknya yang dikenali sebagai Ayu kepada Kedutaan Malaysia di sana.

“Terkejut dengan perkha­baran itu, saya cuba menghubungi Shakinah. Setelah beberapa kali mencuba, Ayu yang menjawab panggilan itu dan memberitahu Shakinah keluar dengan hanya membawa dompetnya sahaja,” katanya memetik Utusan.

Nurshakinah mengikuti jurusan kejuruteraan kimia di universiti tersebut sejak setahun lalu dan lokasi penginapannya hanya terletak kira-kira lima minit dari pusat pengajian itu iaitu di Parc De La Durdent, Mont Saint Aignan, Rouen.

Mengulas lanjut, Nurhalizah memberitahu, Ayu memaklumkan kedua-dua mereka keluar bersama namun berpecah setelah Nurshakinah memberitahu hendak ke kedai bagi membeli makanan kucing.

“Apabila Ayu pulang, didapati Shakinah masih belum pulang. Setelah menunggu sekian lama, Ayu terus membuat laporan kepada kedutaan. Beberapa barang­an peribadi Shakinah seper­ti telefon dan komputer bimbit sudah diambil polis Pe­rancis untuk siasatan,” kata­nya.

Nurhalizah menambah, kali terakhir kedua-dua mereka bertemu adalah pada Hari Raya Aidilfitri tahun lalu ketika Shakinah pulang bercuti selama sebulan.

“Kali terakhir Shakinah meng­hubungi saya pada 23 September lalu.
Ketika itu percakapannya ceria seperti biasa dan tiada apa yang pelik.

Katanya, pelbagai usaha dilakukan termasuk mengadakan bacaan Yasin dan solat hajat.

Kejadian Pelajar Cemerlang Malaysia Hilang Di Paris, Keluarga Mohon Doa

“Saya dan suami, Naim Awang mengharapkan doa seluruh rakyat Malaysia agar Shakinah ditemukan selamat,” katanya.

Sementara itu, jurucakap Wisma Putra memberitahu, tiada maklumat terkini mengenai kehilangan Norshakinah dan usaha bagi mengesan pelajar berkenaan masih lagi dijalankan bersama pihak Kedutaan Malaysia di Perancis.

**************************

Semoga adik Nurshakinah Naim, pelajar Malaysia yang melanjutkan pelajaran di Paris segera ditemukan.
Ish, kalau jadi kat keluarga sendiri risau oooiii

Cara Access Laman Web Yang Disekat

Cara Access Laman Web Yang Di Sekat Menggunakan Smart Phone Android

Pernah kah anda melayari satu satu web tetapi laman web tersebut disekat daripada di layari? Kebiasaannya laman web yang disekat adalah laman web yang yang mengandungi kandungan yang menyalahi undang undang negara.

Jika anda mencari cara untuk mengaccess satu satu laman web yang disekat, disini admin akan kongsikan caranya tetapi ianya lebih kepada penggunaan smart phone android. Caranya adalah dengan menggunakan Proaksi dan VPN.Terdapat banyak penyedia Proaksi dan VPN ini ada yang percuma ada yang berbayar. Antara penyedia Proaksi dan VPN percuma adalah HOLA.

Di bawah adalah langkah langkah untuk access laman web yang di sekat menggunakan penyedia Proaksi dan VPN percuma dari HOLA.

Cara access ke laman web yang disekat


1. Download applikasi HOLA ke dalam handphone anda. Boleh dapatkannya disini

2. Buka applikasi HOLA, klik 'My App'

3. Pilih mana mana pelayar web yang disenaraikan untuk anda access laman web yang disekat.

4. Pilih VPN dari negara lain. Dalam beberapa saat, VPN di phone anda akan berubah.

5. Klik butang 'Open' untuk membuka applikasi tersebut dan anda sudah boleh access ke laman web yang anda ingin lawati.

Namun, anda perlu ingat bahawa beberapa laman web mempunyai sekatan berdasarkan negara yang menyebabkan anda tidak boleh mengaksesnya sekiranya anda tidak tinggal di negara-negara di mana mereka boleh didapati. Dalam keadaan seperti itu anda perlu menggunakan VPN lain.

Semoga berjaya cara meng access ke laman web yang di sekat.

Kebaikan Dan Keburukan Air Ketum

Kebaikan Dan Keburukan Minum Air Ketum



Tahu air ketum kan? Dah diharamkan pun di malaysia ni...
Pernah minum air ketum? Rata rata yang minum air ni golongan lelaki la kot, golongan perempuan tak tahu la pulak kot ada.. Admin dulu waktu kerja di kilang, ramai juga kawan kawan yang minum air ketum ni, tapi admin tak minum la sebab banyak yang tak baik admin dengar pasal air ketum ni.. Kawan kawan admin tu pun kalau bawa masuk air ketum tu, bawa masuk curi curi.. huhu..

Apa sebenarnya air ketum ni? Admin dengar air ketum ni kalau diminum sedikit, baik untuk kesihatan badan.. Kalau minum banyak pula, boleh menyebabkan ketagihan dan kesan sampingan kepada badan.. Admin pun confius.. Disebabkan confius, admin langsung tak pernah mencuba merasa air ketum ni..

Tengah tengah belek Facebook, admin terjumpa satu artikel tentang kebaikan dan keburukan air ketum ni yang di post oleh seorang doktor... Jom kita sama sama baca dan mendapatkan info tentang kebaikan dan keburukan air ketum ni.

**********************************************************

 Doc sedih hari ni sbb ramai pesakit doc yg Ketagih Air Daun Ketum adalah bangsa doc sendiri yg doc kasihi. Ramai dah ketagih memohon doc tolongkan. Doc harap yg belum mencuba...JANGAN le TRY langsung ye!! KEBURUKAN serta KETAGIHAN amat susah diubati.

U all tau dak...Air daun ketum senang je dibuat. Bapanya pi cari daun ketum banyak dihutan Msia. Emaknya tolong rebus je daun tu. Anaknya tolong bungus je. Bila di bungkus dlm plastik nampak cam air tebu je. Sebungkus RM 3 ke 5 je.
Famili business. Mudah bukan. Tpi salah disegi undang2 tau!!

Ni doc bgi sikit info mengapa jadi ketagih bila start ambil daun ketum?

A. Pokok Ketum/Pokok Biak (Inggeris: Kratom) tumbuhan drp famili Rubiaceae. Banyak di utara & tengah Semenanjung Malaysia diguna sbgai UBAT TRADITIONAL:
1. Daun Ketum direbus & airnya diminum sbgi pemulih tenaga selepas bersalin, rawatan angin dlm badan dan sakit urat.
Untk lelaki ia bagi POWER tenaga batin dan elak premature ejaculation nya tahan lama. Ni yg buat ramai lelaki suka tu.
2.Merawat cirit birit, demam dan batuk,
Sbgai ubat cacing, tingkatkan selera makan, tambah tenaga untk kerja berat.

B. Ni doc nak habaq mcm2 style cara mengambil Ketum:
• Daun segar dikunyah bersama sirih.
• Daun kering dihisap bersama tembakau.
• Daun direbus, minum sbgai sirap/ teh.
• Serbuk daun ketum diletakkan pd lidah untk beri kesan gian/high.
• Ekstrak mentah ketum dibentukkan pil ditelan/dicairkan dlm air panas.

C. Kegunaan Ketum dlm perubatan:
•Digunakan untk hentikan penggunaan drug narkotik beransur2; penagih akan henti ambil dadah, keinginan (gian), gejala ketagih dikurangkan.
D. Doc nak bgi tau pasal mengapa terjadi ketagih dgn ketum?
Daun Ketum membuat anda ketagihan kerana ia ada MITRAGININ.

1. Klu anda ambil dgn dos rendah: Ia beri Kesan STIMULAN.
• Ketum Bertindak dlm 5-10 minit je dan tahan selama 6 jam. Tenaga tiba2 kuat, angin dlm badan keluar, sakit Otot ok, bagi NAFSU tenaga batin GILA POWER.. Ada yg Suka ramah mesra, suka bergaul.
Bila dos berkurangan dlm badan anda akan Tiada motivasi, tiada minat, Bosan, Malas dan Runsing.


2. Klu anda terlebih ambil dgn Dos tinggi (10-30 helai daun sehari) beri kesan SEDATIF. Anda akan rasa:
• Kurang sensitif pd kesakitan fizikal
• Berasa tenang• Hilang dlm alam mimpi 
• Rasa gatal atau berpeluh
• Anak mata jadi sempit
• Loya

E. Ni doc bgu info Kesan Sampingan Daun Ketum
• Mulut anda menjadi kering
• Kerap kencing
• Kehilangan selera makan (anoreksia) & kurus.
• Sembelit
• Rosak Hati (Jaundice)
• Insomnia (payah tidur)
• Psikosis (gila)
• Kulit jadi gelap di bahagian pipi.
• Banyak tidur
• Hilang keupayaan bekerja
• Denyutan jantung cepat
• Khayalan buruk-sangka
• Hidung dan mata berair
• Cirit birit
• Sakit otot dan tulang
• Tingkah laku agresif
• Mudah meradang

F.Risiko
• Tertidur semasa bekerja.
• Mengantuk dgn tiba-tiba.
• Ketagihan yg susah diubati.

Tu dia info untk anda semua. Kesan samping ketum yg teruk drp faedah yg sikit...
NASIHAT DOC: JANGAN START NAK TRY. BILA TERSANGKUT...TERUK PADAHnya...TIADA FAEDAH. DIRI BINASA.

Ada soalan...doc jawap.

Drp.
Dr. Abdul Rahim
Klinik Abdul Rahim
2-D Pangsapuri Garuda,
11900 Bayan Lepas,
Penang.
Tel: 04-6444181

***********************************************************

Sumber

Cara Elak Ditipu Geng Towing

Tips Elak Ditipu Geng Towing a.k.a Longkai

Cara elak ditipu penipuan truck tunda towing

Towing tau kan? Longkai tau? Longkai adalah orang orang yang mendekati anda bersama dengan towing mereka sewaktu anda terbabit dengan kemalangan..

Ramai yang tak tahu procedure yang betul untuk berurusan dengan geng geng towing atau longkai ni sewaktu berlaku kemalangan sehingga ada ramai yang tertipu. Perasan tak kalau jalan jem, akan ada beberapa orang yang pakai Vest hijau di tepi tepi jalan yang bersedia menggerumuni mana mana kereta yang mengalami kemalangan.

Yang si pemandu kenderaan atau kereta tu pula dah panic, datang towing terus angguk anggukkan kepala tanda setuju untuk geng geng towing atau longkai ni menarik kereta dengan towing mereka..

Di bawah ni adalah cara yang betul bagaimaan untuk berurusan dengan geng geng towing atau longkai ni supaya anda tidak tertipu dengan perkhidmatan mereka... Dipetik daripada Fan Page Isteri Educated

*******************************************

 Ramai lagi yang belum tahu cara yang betul untuk uruskan urusan insurans dan kemalangan kereta.
Akhirnya pihak insurans dan penarik kereta yang mendapat untung atas angin.

Pertama sekali jika kemalangan, anda akan memanggil tow truck (penarik kereta). Bila longkai sampai, dia akan suruh tandatangan satu dokumen.

Jangan tandatangan..!
Sebab kalau anda tandatangan, longkai akan dapat komisen 10% dari insurans anda.

Jangan sesekali tandatangan dokumen itu dan tow truck akan gertak dan momokkan dengan cerita sedih itu dan ini..!

Jadi apa tindakan anda..? Cakap je kat dia,

"Saya nak towing saje.."
*Biasanya kena caj dalam RM200-300. Towing kereta anda ke balai dulu untuk buat report dan urusan sepatutnya di sana.

Lepas buat report, mintak longkai hantarkan kereta ke bengkel panel yang buat repair.

Kalau tak tau panel bengkel, call pihak insurans dan minta alamat panel yang buat repair eksiden.

Lepas tu, tibalah babak paling best. Tiba giliran anda pulak untuk claim 10% dari tokey bengkel.

Caranya..? Esok adjuster insurance akan datang ke bengkel dan kira jumlah kerosakan.

Contohlah, kereta mahal, Audi ke, BMW ke Mercedes ke, total repair dalam RM100,000. Jadi anda boleh claim RM10K dekat tokey bengkel sebab anda dah bagi job kat tokey bengkel itu.

Sebab itulah Tow Truck biasanya bergaduh berebut-rebut kereta dan duit dari bengkel kereta.

Dan lagi best, anda boleh claim 'lost of use' pada pihak insurans. Contoh kos lost of use insurans anda (ikut jenis insurans) RM30 satu hari.

Lepas tu bengkel bagi anggaran siap dalam 1 bulan. Jadi anda boleh dapat RM30 setiap hari selama sebulan.

RM30 x 30 hari (sebulan) = RM900

Anda layak dapat RM900 dari pihak insurans atas dasar nama claim lost of use.

Tapi kalau bengkel tak dapat siapkan kereta dalam masa sebulan seperti yang dijanjikan, anda tak boleh claim lagi dengan pihak insurans. Dan tempoh claim lost of use ini maximum 3 bulan saje.

Cuma kat sini perlu hati-hati dengan dua perkara.

PERTAMA! Pastikan bengkel itu tukar part atau barang kat kereta yang rosak itu.

Sebab sesetengah bengkel kuat kencing. Dia orang tak tukar. Tapi repair je part yang rosak.

Lepas repair, mintak pihak insurans emailkan senarai dan data part yang bengkel tu tukar.

Kalau kurang 1 barang, korang claim duit balik kat tokey kedai tu. Kalau diaorang tak nak bagi, gertak je nak report polis atau tribunal pengguna.

KEDUA! Hati-hati dengan Tow Truck bila diaorang cakap,

"Hantar kat bengkel saya je lah..!"

Itu kencing je. Sebab Tow Truck takde bengkel. Dia pancing je tu.

SHARE artikel ini kalau berguna pada kawan lain..!

MENGELAKKAN KEZALIMAN SEMASA DALAM KEMALANGAN


Kisah Sebenar Ayah Di tinggal 4 Anak

Kisah Sebenar Ayah Ditinggal 4 Orang Anak Selama 4 Tahun

Beberapa hari ni viral tentang satu video yang memaparkan seorang lelaki tua yang uzur yang dikatakan dia dia ditinggalkan oleh 4 orang anaknya dan ke empat empat anak nya tidak pernah datang melawat beliau dan tidak pernah menjaga beliau selama 4 tahun

Video Ayah Uzur Ditinggalkan 4 Orang Anak


Admin pun pada mulanya kesian melihat pakcik ini yang ditinggalkan 4 orang anak dia dalam keadaan dia dah uzur macam tu... Tak lama selepas video pakcik tua yang ditinggal 4 anak ni tersebar, muncullah cucu pakcik ni menceritakan perkara sebenar

Kisah sebenar video pakcik ayah tua di tinggalkan 4 orang anak

Admin terfikir juga.. Ada 4 orang anak, tak kan ke emapt emaptnya tak nak jaga ayah diorang kan...


Destinasi Menarik Pelancongan Asia

10 Negara Menarik Pelancongan Di Asia



Anda merancang untuk membawa keluarga anda melancong atau makan angin di luar negara tetapi tidak tahu destinasi atau negara mana yang ingin anda lawati?

Selain kecantikan atau keindahan satu satu negara itu yang menjadi pusat tarikan pelancongan, budaya, ketamadunan juga peninggalan sejarah juga mampu menjadikan satu satu negara itu menarik untuk dilawati.

Jom lihat 10 negara Asia yang menarik untuk anda lawati sebagai destinasi pelancongan anda sekeluarga.

Beijing, China

Destinasi menarik pelancongan Asia - China

Beijing dianggap sebagai pusat kebudayaan dan politik China, ia menawarkan penduduk tempatan dan asing dengan gambaran zaman silam yang kaya dan menarik di negara ini.
Di sini, anda akan kagum dengan keagungan istana kuno yang menceritakan tentang zaman lalu negara itu.

 Antara tempat bersejarah yang popular di bandar ini merangkumi Dataran Tiananmen dan "Forbidden City". Terdapat juga stesen kereta bawah tanah yang ada di tengah-tengah stadium terkenal di dunia.

Selain dari tempat-tempat yang tersebut, anda akan jatuh cinta dengan hidangan lazat dan pemandangan di bandar ini yang sangat luar biasa.

Singapura

Destinasi pelancongan menarik di Asia - Singapura

Apa yang sering orang katakan tentang singapura adalah sistem yang cekap dan teratur yang membuat ia lebih mudah untuk sesiapa sahaja yang melawat atau membuat perniagaan di negara ini. Singapura juga dikenali sebagai antara Negara yang terbersih.

Anda juga akan mengetahui etnik di Singapura seperti Chinatown dan Little India, serta beberapa
kawasan-kawasan yang mengeluarkan vibe Barat.

Walaupun bandar ini terkenal dengan campuran budaya, penduduk tempatan disitu merupakan individu yang sangat patriotik. Terdapat banyak persekitaran semulajadi dan muzium yang boleh dilawati. 

Hong Kong

Destinasi pelancongan menarik di Asia - Hong Kong

Hong Kong mempunyai pemandangan bandar yang sangat menakjubkan,
budayanya yang pelbagai rupa dan kehidupan malam yang meriah.

Selain itu, anda boleh memilih dari pelbagai tempat untuk meneroka seperti pantai berpasir, muzium, hotel mewah dan restoran bertaraf dunia untuk pengalaman yang benar-benar memuaskan.

Negara ini tidak akan mengecewakan mana-mana pengembara dengan harapan yang tinggi dan standard.

Tokyo, Jepun

Destinasi pelancongan menarik di Asia - Jepun

Tokyo, merupakan sebuah bandar yang dikenali dengan anime dan teknologi. Malah, bandar Jepun ini sentiasa sibuk dan mencipta ciptaan yang menarik untuk berkongsi keseluruh dunia.

Walau bagaimanapun, bandar yang menakjubkan ini juga terkenal dengan perkara-perkara lain seperti ruang subur dan luas hijau, tempat bersejarah, pusat membeli-belah yang besar dan muzium terkemuka . 

Bali, Indonesia

Destinasi pelancongan menarik di Asia - Bali Indonesia

Bali adalah antara Pulau yang tercantik di dunia yang menawarkan ketenangan alam semula jadi yang jauh daripada hiruk pikuk bandar yang serba sibuk.
Mereka yang tinggal di bandar akan kagum dengan suasana tenang yang ditawarkan di Bali.

Bali juga merupakan antara negara yang kaya dengan budaya dan ketamadunan nya yang tersendiri

Bali ibarat syurga yang anda impikan selama ini. Anda juga boleh memilih beberapa aktiviti yang boleh dilakukan seperti berjemur, spa, melibatkan diri dalam sukan air, atau makan di restoran mewah di pulau itu.

Seoul, Korea

Destinasi pelancongan menarik di Asia - seoul KOREA

Kebanyakan orang beranggapan Seoul sebagai kota fesyen dan agak futuristik.
Namun, Korea Selatan merupakan sebuah negara yang berdedikasi untuk tetap setia kepada warisan budaya mereka. Di tengah-tengah daerah utama di Seoul,
anda boleh mencari peninggalan kuno masa lalu di bandar ini.

Sebagai contoh, Gyeongbok Palace adalah salah satu tempat yang anda perlu masukkan dalam jadual perjalanan anda, kerana ia dianggap sebagai yang terbesar dan tertua diantara semua istana Dinasti Joseon yang terletak di bandar. Ia adalah gabungan yang canggih masa lalu dan masa kini di bandar ini yang menjadikan ia sebuah bandar yang unik dan menarik di Asia.
Bangkok, Thailand

Destinasi pelancongan menarik di Asia - Bangkok Thailand


Bangkok terkenal dengan pantai yang mewah dan makanan yang lazat. Anda juga akan menemui barisan kuil Buddha Purba dan pusat membeli-belah yang luas terletak di ibu negara ini.

Anda juga akan mendapati patung yang tinggi iaitu Golden Buddha, yang mencapai ketinggian kira-kira 150 kaki.
Rabbit Island (AKA: Koh Tunsay), Cambodia


Rabbit Island ini adalah yang berdekatan dengan tanah besar Kemboja, dan perjalanannya selama 20 minit dari dok Kep ini. Ciri yang paling menakjubkan dari pulau itu adalah gaya berbentuk semanggi, serta restoran pantai dan bar, dan beberapa banglo desa yang boleh memberi anda kedamaian dan ketenangan
 
Phu Quoc Island ,Vietnam (AKA Koh Trol) 


Pantai-pantai yang menarik di Vietnam juga adalah merupakan tempat yang mesti disenaraikan didalam senarai melancong anda. Walaupun, Nha Trang merupakan pantai yang popular di negara ini, anda akan mendapati diri anda tertarik dengan daya tarikan yang unik yang Pulau Phu Quoc tawarkan. Ia menawarkan anda dengan pemandangan yang menakjubkan, air yang jernih dan pantai yang elegan.

Pulau Phu Quoc atau Koh Trol dahulunya milik Kemboja, nama Koh Trol adalah nama dalam bahasa Kemboja.
 
Boracay Island, Philippine


Pulau Boracay kekal sebagai salah satu destinasi pantai yang paling disukai oleh kebanyakan penduduk tempatan dan warga asing yang merancang untuk melawat Filipina. Ia terkenal dengan rapi, pasir halus dan santai suasana Bohemian itu. Lebih-lebih lagi, di pulau yang indah ini anda boleh mengalami kehidupan malam dan pantai yang paling menarik, masakan gourmet, spa, dan sukan pengembaraan mendebarkan semuanya di satu tempat.
Itulah antara 10 destinasi menarik di Asia yang boleh anda jadikan destinasi pelancongan anda.
Walaubagaimanapun, Malaysia juga terdapat banyak destinasi pelancongan yang anda boleh lawati ;)

Cara Kurangkan Kolestrol Dalam Badan

Bahaya Kolestrol Dan Cara Kurangkan Kolestrol



Bercakap tentang kolesterol, ramai yang beranggapan bahawa hanya mereka berbadan gemuk atau berisi sahaja berdepan dengan masalah ini.

Menurut pakar diet, tanggapan itu sebenarnya salah kerana kandungan kolesterol yang tinggi dalam darah tidak bergantung kepada saiz badan seseorang. Justeru itu, tidak pelik jika seorang yang kurus turut mempunyai paras kolesterol yang tinggi.

Bahaya dan risiko Kolestrol Tinggi


Ramai yang tidak peduli dengan masalah kolestrol ini kerana beranggapan ianya hanyalah masalah berat badan, tetapi jika kandungan kolestrol di dalam badan terlalu tinggi, ianya boleh mengundang pelbagai penyakit yang merbahaya seperti penyakit kardiovaskular dan strok. Ini kerana kolestrol berlebihan akan berkumpul dan membentuk plak yang menyumbat dinding arteri darah. Lama kelamaan timbunan plak ini terus bertambah dan makin menebal, aliran darah akan menjadi semakin perlahan dan mungkin terhenti.

Punca Kolestrol Di Dalam Tubuh Menjadi Tinggi

Kolesterol datangnya daripada dua punca, daripada makanan dan badan kita. Hepar dan sel lain dalam badan kita mengeluarkan kira-kira 75 peratus daripada kolesterol darah.

Baki 25 peratus lagi datangnya daripada makanan yang kita makan. Julat yang selamat untuk pengambilan kolesterol ialah antara 200-400 miligram sehari. Kita selalunya dinasihatkan agar tidak mengambil telur, santan, daging atau makanan berlemak lain apabila kita mempunyai tahap kolestrol yang tinggi. Namun, apabila semua langkah itu tidak berjaya merendahkan paras kolestrol , tidak ramai yang mengetahui tindakan seterusnya. Salah satu caranya mengawal kolestrol dengan mengambil makanan serta minuman sihat yang mengandungi sterol tumbuhan.

Apa itu sterol? Sterol tumbuhan ialah molekul organik yang terdapat dalam tumbuhan yang telah terbukti secara klinikal boleh menghalang kolestrol dari diserap ke dalam darah. Selain daripada makanan, sterol tumbuhan boleh diperoleh daripada suplemen.

Tanda Tanda Kolestrol Tinggi Dalam Badan

Seseorang yang mempunyai tahap kolesterol yang tinggi kebiasaannya akan mengalami tanda-tanda berikut:-

1. Sering berasa kebas-kebas pada kaki
2. Timbul bintik-bintik putih(biji lemak) pada bahagian bawah mata, kawasan muka atau leher yang disebabkan oleh kadar trigliserida yang tinggi
3. Mudah letih, penat dan cepat mengantuk
4. Sering berasa sakit kepala.
Arteri yang semakin sempit akan membuatkan aliran darah ke otak berkurangan, sehingga menyebabkan rasa sakit pada kepala





5. Kaki membengkak akibat pembuluh darah semakin sempit.
Kaki merupakan bahagian yang paling sedikit mendapat darah
6. Senak dada sebelah kiri apabila pembuluh darah pada bahagian jantung mula tersumbat.
Hal ini menunjukkan kadar kolestrol terlampau tinggi

Jika tanda-tanda yang dinyatakan ada pada anda, segeralah membuat pemeriksaan doktor dengan melakukan Ujian Kolesterol untuk memeriksa tahap kolestrol anda

 Cara Mengurangkan Dan Menurunkan Kolestrol Dalam Badan


Bagi mereka yang ingin mengurangkan paras kolesterol, perubahan dari segi gaya hidup dan cara pemakanan harus dilakukan, seperti berikut :

Mengurangkan berat badan sekiranya anda mengalamai masalah berat badan yang berlebihan.
Untuk mengurangkan berat badan yang berlebihan, kurangkan mengambil makanan yang berkalori tinggi.
Ini kerana kalori yang berlebihan akan bertukar menjadi lemak dan mengakibatkan pertambahan berat badan.




Bersenam secara konsisten (Sekurang kurang 30 minit sekali sekali sesi dan 5 kali seminggu) dapat mengurangkan kolestrol berbahaya (Low Density Lipoprotein) dan meningkatkan kolestrol baik (High Density Lipoprotein) di dalam tubuh badan




Memperbanyakkan pengambilaN Protein seperti ikan, buah serta sayura sayuran berserat.
Ini kerana buah buahan dan sayuran berserat dapat menyerap kolestrol kolestrol yang berlebihan di dalam badan.

Berhenti merokok kerana rokok dapat merendahkan kolestrol baik  (HDL) dan kurangkan pengambilan air berkarbonat.

Sumber : Mysumber.com

Kisah Si Isteri Yang Sangat Mneyentuh Hati

Kisah Sedih Seorang Isteri Yang Kehilangan Suami Tercinta

Wanita Hantar Mesej Setiap Hari Pada No Arwah Suaminya Karena Terlalu Rindu.
Kehilangan yang orang kita sayang dengan secara tiba tiba bukanlah hal yang mudah bagi sesetengah orang untuk menerima kenyataan tersebut. Tentu perkaraya yang biasa di lakukan bersama setiap hari hingga ia menjadi satu kebiasaan. Namun apabila ia sudah tiada kebiasaan bersama itu akan menjadi satu keadaan yang membuat kita akan teringat pada dia, teringat akan wajah yang dirindui, senyuman gelak tawa serta kasih sayang yang di curahkan.

Perkara inilah yang di alami oleh seorang isteri atas kehiangan suami tercintanya, dimana kenangan manis aktiviti bersama ketika arwah suaminya masih hidup tidak dapat lupakan sampai ia menelpon dan menghantar mesej pada nomor arwah suaminya.

Berikut coretan isteri tersebut.


Saya ada tabiat selalu call dan mesej suami, ada siapa-siapa buat macam tu juga? Saya tahu mustahil untuk dia balas mesej saya namun jauh disudut hati saya harap sangat dapat melihat blue ticks dari dia semula. Atau mungkin dia boleh call saya kembali. Kadang-kadang ketika berbual, saya secara tak sengaja berkata okay tunggu sekejap nanti saya tanya Nabil. Itu sangat menyayat hati kerana saya tahu saya tak boleh lagi bertanya sesuatu kepada dia dan tak mampu lagi untuk bercerita semua yang berlaku kepada dia yang sudah tiada.Saya tak boleh lagi bertanya apa yang dia mahu makan, apa yang kita mahu buat selepas ini dan saya tak boleh lagi menelefon dia untuk bercerita perkara lucu yang berlaku kepada saya sepanjang hari.

Perkara-perkara kecil sebegini sangat ini menyakitkan.Al-fatihah buat suamikuSaya masih ingat 10 bulan yang lalu, sehari sebelum nikah, kami cukup teruja sehinggakan dia kerap kali mesej dan telefon saya sambil berkata kita akhirnya akan berkahwin.Dia tak sabar mahu saya jadi isterinya buat selama lamanya. 1O bulan yang lalu suami saya merupakan kebahagian saya namun 10 bulan kemudian, dia disemadikan. Tiada apa yang tinggal cuma kenangan dan namanya sahaja. Allah mengetahui betapa saya sangat merindui dia. Innah lillahi wa Inna ilayhi rajioon.

Al Fatihah buat suamiku.

Aduh...Admin yang lelaki ni pun tersentuh baca cerita si isteri ni.... Betapa dia terasa kehilangan suami yang amat dicintai.... Part yang paling sedih 
saya secara tak sengaja berkata okay tunggu sekejap nanti saya tanya Nabil
 Memang kalau kita betul betul mencintai seseorang, memang susah nak lupakan orang tu, apa lagi dah bergelar suami isteri... Hargailah pasangan masing masing...

p/s : Masuk habuk pula mata ni.. Ish

Pandalela DiKecam Kerana Simbol Duit

Kisah Disebalik Kejayaan Pandalela Renong Yang Ramai Orang Tak Tahu


Siapa yang minat dan mengikuti berita berita sukan terutama acara terjun pasti kenal nama Pandalela Renong yang baru baru ini berjaya meraih pingat Perak dalam acara terjun berirama 10 meter yang turut bergandingan dengan pasangannya Cheong Jun Hong sekali gus menyu7mbang pingat pertama untuk  Malaysia dalam Sukan Olimpik Rio 2016.

Atas kejayaan tersebut, mereka berdua menerima insentif RM30,000 setiap seorang dan pencen RM3,000 setiap bulan seumur hidup daripada Majlis Sukan Negara.

Kerana gembira atas kejayaan tersebut Pandalela menunjukkan simbol duit menggunakan jari telunjuk dan ibu jari kedua dua tangannya yang mendapat kecaman daripada Nitizen kerana beranggapan Pandalela Renong riak dan menunjuk nujuk

Pandalela dikecam kerana tunjuk simbol duit

Sebenarnya rakyat Malaysia ni terlalu ramai yang suka mengecam orang...
Neelofa tunjuk rumah baru pun nak kecam, kata penunggang agama, Che Ta kereta hilang pun nak kecam, kata itu ini.. Pandalela Renong tunjuk simbol duit pun nak kecam...
Terlalu ramai yang rakyat Malaysia yang berkelulusan PHD... Tak boleh tengok orang senang mungkin...

Tapi tahukah anda, kejayaannya itu bukanlah kejayaan sekelip mata....???
Ikuti kisah Pandalela Renong sebelum beliau berjaya sehingga ke tahap ini

Dalam cerita yang saya baca, ayah kepada Pandalela mula menghantar Pandalela dan abangnya belajar terjun seawal usia beliau 8 tahun lagi..

Adakah keluarga Pandalela banyak duit? Nak bayar jurulatih pun memakan kos RM 100 ke RM 200 SEJAM!! Nak sewa kolam renang khas untuk latihan terjun, duit tol dan minyak untuk hantar ke pertandingan, dan macam-macam lagi. Sedangkan ayah dia hanya bergaji RM45 sehari saja! Kalau sebulan macam ofis saya kerja sekitar 22 hari selepas ditolak hujung minggu..
Maksudnya gaji dia sekitar RM 990 sebulan 
Itu belum tolak EPF, SOCSO semua lagi..

Pada peringkat awal, Pandalela tidak dapat sebarang tajaan.
Maklumlah, siapa je yang kenal Pandalela kan?

Tapi kini, bukan sahaja nama Pandalela disebut oleh satu dunia kerana memenangi pingat Gangsa dan Perak Olimpik, malah beliau kini berjaya meningkatkan taraf ekonomi keluarga..

Baru-baru ni saja Pandalela menghadiahkan ayah dia sebuah Proton Exora..

***********************************************

Ramai yang mengutuk mengecam Pandalela kerana simbol wang yang ditunjuknya.....
Ramai yang merasa tidak senang dengan kejayaannya...

Tetapi selepas mengetahui cerita Pandalela sebelum mencapai kejayaannya pada hari ini adakah anda rasa Pandalela Berhak merasa bangga akan kejayaannya itu selepas pengorbanan keluarga dan dirinya sendiri????

Buanglah PHD anda jauh jauh kerana PHD tidak akan pernah menguntungkan sesiapa!

Tahniah kepada Pandalela Renong dan Cheong Jun Hong atas kejayaan mereka.

Cara Solat Dalam Keadaan Sakit

Cara Dan Kedudukan Solat Dalam Keadaan Sakit Uzur

Cara Solat dalam keadaan duduk dua kaki terlunjur


Cara Solat di atas katil dalam keadaan bersila


Solat di tepi katil dalam keadaan kaki melunjur ke bawah (Tidak dapat berdiri lurus)


Cara solat menggunakan kerusi. Tidak dapat rukuk dan sujud


Cara solat berbaring (Dengan badan dapat dinaikkan sedikit)


Cara solat dalam keadaan mengiring (Berbaring atas rusuk)


Cara solat dalam keadaan berbaring sepenuhnya


Bahaya Terlalu Paksa Anak Belajar

Kanak Kanak 7 Tahun Gila Kerana Terlalu Banyak Belajar



Bahaya Terlalu Paksa Anak Belajar

Setiap ibu pasti akan mengimpikan anaknya menjadi seorang anak yang bijak pandai dalam semua mata pelajaran, macam-macam cara digunakan oleh ibu bapa untuk melihat kejayan anak mereka.

Akan tetapi tidak semua pekara yang kita rancang boleh menjadi kenyataan malah ia boleh menjadi mimpi ngeri dalam hidup kita.

Perkara itulah yang dihadapi oleh seorang wanita yang inginkan anak perempuannya yang berusia 7 tahun menjadi seorang anak yang bijak dan pandai.

Wanita yang menpunyai seorang saja anak tunggal dari golongan VIP memaksa anaknya untuk belajar hingga boleh dikatakan tidak ada waktu bermain, hingga pada akhirnya kanak-kanak malang itu mula tertekan dan bertindak seperti orang kurang siuman.

Dipetik dari seorang penulis yang berkongsi cerita di facebook, ”hari ini saya pergi ke hospital, menziarahi anak rakan saya yang sakit.

Rakan saya ini adalah seorang yang berjaya dalam hidup dan merupakan seorang dari golongan VIP.

Anak perempuannya adalah seorang yang comel, berusia 7 tahun, saya membawakan anak patung untuknya.
Invalid Domain Name
Waktu saya datang dia mengenali saya ”makcik iti ek?” ia jawab saya” dengan agak terharu kerana dia masih mengenali saya.

Makcik iti 42:6 Berapa? doa masuk tandas apa?

Selepas menanyakan soalan itu saya hanya terdiam kemudian dia menirukan gaya cikgunya yang mengajar di kelas dan menyanyikan lagu 5×5=25, selepas itu dia membacakan doa makan.

Makcik iti jom sambung ayat saya” saya pergi ke sekolah setelah itu saya balik ke? Soalnya sungguh-sungguh, dia memang comel, pandai dan bijak.

Namun selama saya menemani anak ini di situ ibunya yang memerhatikan kami dan hanya mampu menangis mengalirkan air mata” saya turut berduka dengan penyakit yang di tanggung oleh anak perempuannya itu.

Sakit apa?

Sebenarnya saya menziarahi anak rakan saya di hospital sakit jiwa, yaaa sebuah hospital sakit jiwa.

Apa yang sebenarnya terjadi?

Dua minggu sebelum sakit anak perempuan rakan saya ini selalu  menjawab soalan cikgunya dengan jawapan yang sama (7, 24:6=4 dan how are you” Dan jawapan lain seperti huruf jawi, kemudian dia menjawab soalan sambil meniru gaya cikgunya ketika mengajar.

Menurut doktor yang menjaga kanak-kanak malang ini, dia terlalu aktif dalam pembelajaran yang ditambah dengan tekanan dirumah ketika mengulang kaji beberapa mata pelajaran tanpa berehat, dengan melakukan perkara yang mereka suka seperti bermain hingga mengakibatkan otaknya penat.

Yang lebih mengharukan lagi, waktu dia melihat ibunya menangis si anak berkata "ibu jangan menangis, saya dah pandai”

Kanak-Kanak ini adalah penghuni rumah sakit jiwa paling muda di situ, ada 4 orang lagi yang berusia 12 tahun ke 15 yang juga mengalami gangguan jiwa kerana broken home.

Hanya dia seorang yang mengalami gangguan jiwa kerana tekanan belajar yang di paksa oleh ibunya.

Jangan jadikan anak anda sebagai tangga untuk memenuhi impian anda atau pun mahu di puji orang lain memiliki anak yang bijak, biarkan mereka menjadi diri mereka sendiri dan berikanlah mereka kenangan masa kecil yang indah dengan bermain yang cukup.

Ping Site

Free Auto Malaysia Backlinks