Kisah Si Isteri Yang Sangat Mneyentuh Hati

Kisah Sedih Seorang Isteri Yang Kehilangan Suami Tercinta

Wanita Hantar Mesej Setiap Hari Pada No Arwah Suaminya Karena Terlalu Rindu.
Kehilangan yang orang kita sayang dengan secara tiba tiba bukanlah hal yang mudah bagi sesetengah orang untuk menerima kenyataan tersebut. Tentu perkaraya yang biasa di lakukan bersama setiap hari hingga ia menjadi satu kebiasaan. Namun apabila ia sudah tiada kebiasaan bersama itu akan menjadi satu keadaan yang membuat kita akan teringat pada dia, teringat akan wajah yang dirindui, senyuman gelak tawa serta kasih sayang yang di curahkan.

Perkara inilah yang di alami oleh seorang isteri atas kehiangan suami tercintanya, dimana kenangan manis aktiviti bersama ketika arwah suaminya masih hidup tidak dapat lupakan sampai ia menelpon dan menghantar mesej pada nomor arwah suaminya.

Berikut coretan isteri tersebut.


Saya ada tabiat selalu call dan mesej suami, ada siapa-siapa buat macam tu juga? Saya tahu mustahil untuk dia balas mesej saya namun jauh disudut hati saya harap sangat dapat melihat blue ticks dari dia semula. Atau mungkin dia boleh call saya kembali. Kadang-kadang ketika berbual, saya secara tak sengaja berkata okay tunggu sekejap nanti saya tanya Nabil. Itu sangat menyayat hati kerana saya tahu saya tak boleh lagi bertanya sesuatu kepada dia dan tak mampu lagi untuk bercerita semua yang berlaku kepada dia yang sudah tiada.Saya tak boleh lagi bertanya apa yang dia mahu makan, apa yang kita mahu buat selepas ini dan saya tak boleh lagi menelefon dia untuk bercerita perkara lucu yang berlaku kepada saya sepanjang hari.

Perkara-perkara kecil sebegini sangat ini menyakitkan.Al-fatihah buat suamikuSaya masih ingat 10 bulan yang lalu, sehari sebelum nikah, kami cukup teruja sehinggakan dia kerap kali mesej dan telefon saya sambil berkata kita akhirnya akan berkahwin.Dia tak sabar mahu saya jadi isterinya buat selama lamanya. 1O bulan yang lalu suami saya merupakan kebahagian saya namun 10 bulan kemudian, dia disemadikan. Tiada apa yang tinggal cuma kenangan dan namanya sahaja. Allah mengetahui betapa saya sangat merindui dia. Innah lillahi wa Inna ilayhi rajioon.

Al Fatihah buat suamiku.

Aduh...Admin yang lelaki ni pun tersentuh baca cerita si isteri ni.... Betapa dia terasa kehilangan suami yang amat dicintai.... Part yang paling sedih 
saya secara tak sengaja berkata okay tunggu sekejap nanti saya tanya Nabil
 Memang kalau kita betul betul mencintai seseorang, memang susah nak lupakan orang tu, apa lagi dah bergelar suami isteri... Hargailah pasangan masing masing...

p/s : Masuk habuk pula mata ni.. Ish

Pandalela DiKecam Kerana Simbol Duit

Kisah Disebalik Kejayaan Pandalela Renong Yang Ramai Orang Tak Tahu


Siapa yang minat dan mengikuti berita berita sukan terutama acara terjun pasti kenal nama Pandalela Renong yang baru baru ini berjaya meraih pingat Perak dalam acara terjun berirama 10 meter yang turut bergandingan dengan pasangannya Cheong Jun Hong sekali gus menyu7mbang pingat pertama untuk  Malaysia dalam Sukan Olimpik Rio 2016.

Atas kejayaan tersebut, mereka berdua menerima insentif RM30,000 setiap seorang dan pencen RM3,000 setiap bulan seumur hidup daripada Majlis Sukan Negara.

Kerana gembira atas kejayaan tersebut Pandalela menunjukkan simbol duit menggunakan jari telunjuk dan ibu jari kedua dua tangannya yang mendapat kecaman daripada Nitizen kerana beranggapan Pandalela Renong riak dan menunjuk nujuk

Pandalela dikecam kerana tunjuk simbol duit

Sebenarnya rakyat Malaysia ni terlalu ramai yang suka mengecam orang...
Neelofa tunjuk rumah baru pun nak kecam, kata penunggang agama, Che Ta kereta hilang pun nak kecam, kata itu ini.. Pandalela Renong tunjuk simbol duit pun nak kecam...
Terlalu ramai yang rakyat Malaysia yang berkelulusan PHD... Tak boleh tengok orang senang mungkin...

Tapi tahukah anda, kejayaannya itu bukanlah kejayaan sekelip mata....???
Ikuti kisah Pandalela Renong sebelum beliau berjaya sehingga ke tahap ini

Dalam cerita yang saya baca, ayah kepada Pandalela mula menghantar Pandalela dan abangnya belajar terjun seawal usia beliau 8 tahun lagi..

Adakah keluarga Pandalela banyak duit? Nak bayar jurulatih pun memakan kos RM 100 ke RM 200 SEJAM!! Nak sewa kolam renang khas untuk latihan terjun, duit tol dan minyak untuk hantar ke pertandingan, dan macam-macam lagi. Sedangkan ayah dia hanya bergaji RM45 sehari saja! Kalau sebulan macam ofis saya kerja sekitar 22 hari selepas ditolak hujung minggu..
Maksudnya gaji dia sekitar RM 990 sebulan 
Itu belum tolak EPF, SOCSO semua lagi..

Pada peringkat awal, Pandalela tidak dapat sebarang tajaan.
Maklumlah, siapa je yang kenal Pandalela kan?

Tapi kini, bukan sahaja nama Pandalela disebut oleh satu dunia kerana memenangi pingat Gangsa dan Perak Olimpik, malah beliau kini berjaya meningkatkan taraf ekonomi keluarga..

Baru-baru ni saja Pandalela menghadiahkan ayah dia sebuah Proton Exora..

***********************************************

Ramai yang mengutuk mengecam Pandalela kerana simbol wang yang ditunjuknya.....
Ramai yang merasa tidak senang dengan kejayaannya...

Tetapi selepas mengetahui cerita Pandalela sebelum mencapai kejayaannya pada hari ini adakah anda rasa Pandalela Berhak merasa bangga akan kejayaannya itu selepas pengorbanan keluarga dan dirinya sendiri????

Buanglah PHD anda jauh jauh kerana PHD tidak akan pernah menguntungkan sesiapa!

Tahniah kepada Pandalela Renong dan Cheong Jun Hong atas kejayaan mereka.

Cara Solat Dalam Keadaan Sakit

Cara Dan Kedudukan Solat Dalam Keadaan Sakit Uzur

Cara Solat dalam keadaan duduk dua kaki terlunjur


Cara Solat di atas katil dalam keadaan bersila


Solat di tepi katil dalam keadaan kaki melunjur ke bawah (Tidak dapat berdiri lurus)


Cara solat menggunakan kerusi. Tidak dapat rukuk dan sujud


Cara solat berbaring (Dengan badan dapat dinaikkan sedikit)


Cara solat dalam keadaan mengiring (Berbaring atas rusuk)


Cara solat dalam keadaan berbaring sepenuhnya


Bahaya Terlalu Paksa Anak Belajar

Kanak Kanak 7 Tahun Gila Kerana Terlalu Banyak Belajar



Bahaya Terlalu Paksa Anak Belajar

Setiap ibu pasti akan mengimpikan anaknya menjadi seorang anak yang bijak pandai dalam semua mata pelajaran, macam-macam cara digunakan oleh ibu bapa untuk melihat kejayan anak mereka.

Akan tetapi tidak semua pekara yang kita rancang boleh menjadi kenyataan malah ia boleh menjadi mimpi ngeri dalam hidup kita.

Perkara itulah yang dihadapi oleh seorang wanita yang inginkan anak perempuannya yang berusia 7 tahun menjadi seorang anak yang bijak dan pandai.

Wanita yang menpunyai seorang saja anak tunggal dari golongan VIP memaksa anaknya untuk belajar hingga boleh dikatakan tidak ada waktu bermain, hingga pada akhirnya kanak-kanak malang itu mula tertekan dan bertindak seperti orang kurang siuman.

Dipetik dari seorang penulis yang berkongsi cerita di facebook, ”hari ini saya pergi ke hospital, menziarahi anak rakan saya yang sakit.

Rakan saya ini adalah seorang yang berjaya dalam hidup dan merupakan seorang dari golongan VIP.

Anak perempuannya adalah seorang yang comel, berusia 7 tahun, saya membawakan anak patung untuknya.
Invalid Domain Name
Waktu saya datang dia mengenali saya ”makcik iti ek?” ia jawab saya” dengan agak terharu kerana dia masih mengenali saya.

Makcik iti 42:6 Berapa? doa masuk tandas apa?

Selepas menanyakan soalan itu saya hanya terdiam kemudian dia menirukan gaya cikgunya yang mengajar di kelas dan menyanyikan lagu 5×5=25, selepas itu dia membacakan doa makan.

Makcik iti jom sambung ayat saya” saya pergi ke sekolah setelah itu saya balik ke? Soalnya sungguh-sungguh, dia memang comel, pandai dan bijak.

Namun selama saya menemani anak ini di situ ibunya yang memerhatikan kami dan hanya mampu menangis mengalirkan air mata” saya turut berduka dengan penyakit yang di tanggung oleh anak perempuannya itu.

Sakit apa?

Sebenarnya saya menziarahi anak rakan saya di hospital sakit jiwa, yaaa sebuah hospital sakit jiwa.

Apa yang sebenarnya terjadi?

Dua minggu sebelum sakit anak perempuan rakan saya ini selalu  menjawab soalan cikgunya dengan jawapan yang sama (7, 24:6=4 dan how are you” Dan jawapan lain seperti huruf jawi, kemudian dia menjawab soalan sambil meniru gaya cikgunya ketika mengajar.

Menurut doktor yang menjaga kanak-kanak malang ini, dia terlalu aktif dalam pembelajaran yang ditambah dengan tekanan dirumah ketika mengulang kaji beberapa mata pelajaran tanpa berehat, dengan melakukan perkara yang mereka suka seperti bermain hingga mengakibatkan otaknya penat.

Yang lebih mengharukan lagi, waktu dia melihat ibunya menangis si anak berkata "ibu jangan menangis, saya dah pandai”

Kanak-Kanak ini adalah penghuni rumah sakit jiwa paling muda di situ, ada 4 orang lagi yang berusia 12 tahun ke 15 yang juga mengalami gangguan jiwa kerana broken home.

Hanya dia seorang yang mengalami gangguan jiwa kerana tekanan belajar yang di paksa oleh ibunya.

Jangan jadikan anak anda sebagai tangga untuk memenuhi impian anda atau pun mahu di puji orang lain memiliki anak yang bijak, biarkan mereka menjadi diri mereka sendiri dan berikanlah mereka kenangan masa kecil yang indah dengan bermain yang cukup.

Dr Maza Menjawab Isu Pokemon Go

Ulasan Dr Maza Berkenaan Pokemon Go Buat Ramai Tersentap

 
Dr Maza Mengulas isu Game Pokemon Go... Mantap

Sudah beberapa hari wartawan tidak henti henti cuba menghubungi saya kerana mahu bertanya pasal pokemon.

Saya cuba mengelakkan diri dari memberikan komen sebab ramai sangat dah bercakap pasal pokemon ni.
Hebat benar nampaknya game tu sehinggakan pelbagai pihak khususnya golongan agama banyak berbicara tentangnya.

Disebabkan ramai sangat yang email dan tanya saya pasal hal ini, maka disini saya ingin menyebut  secara ringkas dan harap dapat difahami dengan lebih luas.

Saya ingin menegaskan bahawa apa sahaja perbuatan yang memperbodohkan ataupun memudaratkan diri sendiri atau pun orang lain maka ia  dilarang oleh agama Islam yang mulia dan bermaruah ini. Apa sahaja yang boleh mengundang ke arah kebodohan dan kemudaratan hendaklah di halang.

Cumanya, dalam negara ini bukan sahaja pokemonyang membawa kepada kebodohan dan kemerbahayaan, tapi banyak lagi yang lain yang kadangkala lebih bodohdan lebih mudarat kepada diri, orang ramai, negara dan rakyat. Bahkan sebahagian kemerbahayaan itu bukan sekadar sebahaya pokemon sahaja malah tapi boleh memusnahkan masa depan generasi dan negara.

Pokemon yangmungkin membawa kebodohan dan bahaya itukadang kala masih boleh di kawal, sementara sebahagian kebodohan dan kemerbahayaan yang lain sukar untuk dikawal.

Saya pelikj apabila terlihat seseorang yang merokok di tempat awam bercakap tentang bahaya pokemon untuk diri dan orang lain. Padahal rokoknya itu sejak sekian lama telah memusnahkan diri dan orang ramai.

Hal yang sama jika seseorang yang menyalahgunakan harta awam sibuk tentang game pokemon go, padahal negara sedang musnah disebabkan salah guna dan salah tadbir yang dia terlupa untuk di fikirkan.

Saya ingin tegaskan, jangan main atau lakukan apa sahaja termasuk permainan pokemon ini yangboleh memperbodoh dan membahayakan diri dan masyarakat.

Satu lagi yang penting, jangan kita lalai kerana asyik main pokemon sehingga melupai apa yang ada di sekitar kita. Juga jangan kita lalai asyik bincang pasal pokemon sehingga lupa tentang bahaya bahaya lain yang lebih besar dan lebih memmodohkan kita yang sedang dan telah ada.

Dr Maza.

**********************************************************

Menusuk Dr Maza punya ulasan mengenai Game Pokemon Go.. Semua kena. Kih kIh kih

Terpaksa Curi Daging Untuk Buat Rendang

Terpaksa Curi Daging Untuk Buat Rendang

Curi daging buat rendang kerana terlalu miskin

SEREMBAN - Seorang wanita tidak dapat menahan air mata apabila dibebaskan dengan bon berkelakuan baik kerana mencuri oleh Mahkamah Majistret Seremban, di sini, semalam.

Nor Farina Che Ya, 38, dikenakan bon berkelakuan baik selama dua tahun dengan cagaran RM1,500 tanpa penjamin. 

Majistret Rahimah Rahim membuat keputusan itu selepas mendengar rayuan Nor Farina.

Dia mengaku mencuri di sebuah pasar raya berhampiran Dataran Centrio, Seremban 2, di sini, sekitar jam 6 petang, 5 Ogos lalu.

Barang-barang yang dicurinya adalah daun kunyit, daun pandan, serai, daging kambing, syampu rambut, minyak angin, pakaian dalam, seluar dan tudung, semuanya dianggarkan bernilai RM262.86.

Mengikut Seksyen 380 Kanun Keseksaan, hukuman maksima yang diperuntukkan adalah 10 tahun penjara dan denda.  Bagi kesalahan kedua dan seterusnya pula, pesalah boleh dihukum penjara, denda atau sebatan.

Kes dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Soo Kok Weng, manakala Nor Farina tidak diwakili peguam.

Nor Farina memberitahu mahkamah, dia menghidap diabetes kronik  dan mempunyai anak perempuan berusia 10 tahun yang menghidap penyakit hipoglisemia.

Katanya, dia mencari nafkah dengan mengutip dan menjual kotak serta barang lusuh.

Tambahnya, dia menerima bantuan RM150 setiap bulan, tetapi tidak cukup untuk menampung hidupnya dan anaknya.

Nor Farina memberitahu mahkamah, dia memohon bantuan baitulmal, tetapi tidak berhasil.

Dia berkata, dia mencuri kerana terdesak.

'Saya nak buat rendang...'

“Saya curi daging... curi serai untuk buat rendang... sebab tak mampu,” luah Nor Farina Che Ya sambil berlinangan air mata apabila mengenang kembali perbuatannya mencuri di sebuah pasar raya.

Menurut ibu tunggal berusia 38 tahun ini, dia nekad melakukannya walaupun sedar tindakan itu berdosa dalam Islam dan salah di sisi undang-undang, lantaran tertekan dengan desakan hidup.

“Memang masa buat tu saya tak fikir apa. Saya cuma fikir perut anak yang lapar. Saya kata pada diri sendiri, biarlah saya tanggung dosanya. Apa saya mampu bayar cuma beras pulut yang harganya lima ringgit lebih.

“Macam pakaian tu, saya teringin sangat nak rasa. Bukan untuk saya saja, tapi untuk anak. Saya ambil tudung,” katanya dalam nada teresak-esak ketika ditemui di luar mahkamah, semalam.

Sementara itu, Pengarah JKM Negeri Sembilan, Mohamad Hapil berkata, pihaknya akan menghantar pegawai untuk menyiasat situasi menimpa wanita berkenaan sebelum mempertimbangkan permintaannya.

Setiausaha Majlis Agama Islam Negeri Sembilan (Mains), Kamal Amran Kamarudin berkata, pihaknya juga akan membuat semakan bagi memastikan kesahihan dakwaan Nor Farina berhubung permohonan bantuan Baitulmal.

Sumber : Sinarharian

***************************************************

Emosi terus baca cerita ni... Mana pihak pihak berwajib???? Zakat baitulmal apa segala mana????
Tak payah nak ketat sangat la buat selidik semakan apa segala.. Datang rumah tengok kalau orang tu dah susah bagi je la bantuan.... Bantuan pula jangan la bagi macam tahun 60-an punya bantuan.. RM150 sebulan jadi apa???

Zakat berjuta setahun kutip.. Nak hulur bukan main susah.. selidik sana semak sini... Berlambak fakir miskin la kat Malaysia ni... JANGAN BUAT BUTA JANGAN DUK PAKAT TUNGGU ORANG MINTA BANTUAN, KELUAR CARI FAKIR MISKIN LA

DAH RAMAI BERJAYA UBAH HIDUP DENGAN PROGRAM KAMI

Pokemon Go Di Fatwakan Haram

Pokemon Go Di Fatwakan Haram

Pokemon Go Haram DI mainkan oleh orang Islam


Permainan Pokemon Go telah disahkan haram untuk dimainkan oleh umat Islam seperti diputuskan oleh Jawatankuasa Perundingan Hukum Syarak Wilayah Persekutuan.

Game Pokemon Go boleh mendatangkan Bahaya

Mufti Wilayah Persekutuan berkata larangan itu diputuskan Isnin lalu selepas satu perbincangan bersama ahli jawatankuasa diadakan. Katanya, keputusan tersebut juga dibuat berdasarkan nas dan faktor maslahah serta kemudaratan yang berlaku.

Permainan itu seperti mengiyakan kuasa dan dewa tertentu yang mempunyai kuasa, selain boleh membawa kepada perjudian.

Ini komen Mufti, Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri:

 “Justeru, masyarakat Islam khususnya di Wilayah Persekutuan diharap tidak terbabit dalam aplikasi permainan berkenaan.

    “Selepas meneliti pendapat ulama dan fatwa dikeluarkan (di luar negara), kami berpendapat fatwa dikemukakan ada asas dan permainan Pokemon Go dan Pokemon itu sendiri perlu dijauhkan jika ia membawa mudarat,”

    “Kami berpendapat hujah yang dikemukakan mengenai hukum bermain Pokemon sebagai haram, mempunyai asas yang kuat manakala Pokemon Go pula, berdasarkan kes lalu, membawa bahaya dari segi pengintipan pihak luar, pencerobohan ruang peribadi, kemalangan serta kelalaian,”
Sumber : Muftiwp.gov.my

Bahaya Permainan Pokemon Go

Bahaya Permainan Pokemon Go


Bahaya GAME pOKEMON gO


Pokemon Go ialah applikasi permainan telefon mudah alih yang menggunakan teknologi Augmented Reality (realiti berperantara) dan location-based (perisian berasaskan lokasi). Permainan ini dibangunkan oleh Syarikat Niantic Inc dengan kerjasama Syarikat Pokemon Antarabangsa dan Nintendo Co Ltd dan boleh dimuat turun melalui peranti mudah alih yang menggunakan Android dan IOS.

Ok.. Ayat di atas admin cedok je daripada blog orang lain. Admin tak tahu la apa yang best sangat dengan permainan Pokemon Go ni sampai permainan Pokemon Go ni jadi kegilaan orang ramai bukan sahaja di Malaysia malah di seluruh dunia (Kot)

Admin memang kalau jenis permianan macam ni tak minat... Kalau minat pun, admin cuba nak elak dari bermain sebab kang tak pasal pasal angau tak jadi kerja...

Tapi dengar khabarnya permainan Pokemon Go ni ada bahaya nya kepada si pemain dan ada beberapa negara yang telah mengharamkan atau block permainan atau game Pokemon Go ni...

Bahaya bermain Pokemon Go

Apa yang bahayanya Pokemon Go ni?
Dari yang admin terdengar dan terbaca permainan Pokemon Go akan membuatkan pemain pergi ke satu satu tempat untuk mendapatkan pokemon berpandukan sistem GPS. Pemain akan berjalan sambil melihat hanphone mereka untuk mengikut arah yang ditunjukkan di dalam pokemon Go. Bila perkara ini berlaku, pemain akan berjalan tanpa menghiraukan keadaan sekeliling dan boleh menyebabkan kemalangan dan sememangnya sudah ada kes kemalangan akibat kecuaian pemain Pokemon Go ni. Bukan sahaja membahayakan diri sendiri malah orang lain.

Ada juga yang admin dengar kerana terlalu kusyuk bermain Pokemon Go, pemain di ragut.

Yang lebih membahayakan adalah ada kes yang admin dengar pemian di arah untuk ke satu temmpat untuk mencari Pokemon Go, pemain di bawa ke satu tempat terpencil dan mereka di rompak atau dirogol jika pemian Pokemon Go terbabit adalah wanita. Kepada kanak kanak mungkin akan mendedahkan mereka kepada bahaya penculikan.

Jadi kepada ibu bapa, awasi anak anak anda dari permainan Pekemon Go ini. Takut perkara tidak diingini berlaku.



Petua Melangsingkan Tubuh Badan

Cara Traditional Melangsingkan Tubuh Badan Tanpa Ubatan


Petua melangsingkan tubuh badan


Tubuh badan yang langsing adalah idaman setiap wanita tidak kira yang belum berumah tangga mahupun yang sudah berumah tangga. Pengambilan ubat ubatan pelansing badan yang sering dan berlebihan di khuatiri memberi kesan jangka panjang terhadap tubuh badan kerana ubat ubatan
moden terkandung bahan bahan kimia yang tidak diketahui. Pengambilan ubat pelansing badan pula sebahagiannya mungkin hanya memberi kesan sementara dan terpaksa bergantung terhadap pengambilan ubat ubatan pelansingan badan ini.

Disini admin nak kongsi sedikit petua traditional bagaimana cara untuk melangsing dan mengekalkan bentuk tubuh badan yang cantik dan langsing walaupun sudah berumah tangga dan bergelar ibu dengan berasaskan bahan bahan alam semula jadi. Petua ini di amalkan oleh ramai wanita di Indonesia, iaitu jamu kunyit asam. Bukan jamu mak dara.. hehe


Meminum jamu kunyit asam dipercayai berkesan menurunkan berat badan selain daripada membuang angin dalam badan, melancarkan proses metabolisme tubuh, peredaran darah, membakar lemak terbuang, maka oksigen segar mudah mengalir dalam darah, sehingga mampu mengatur keseimbangan berat badan.
 
Walau bagaimanapun, jus kunyit asam ini tidak sesuai diambil setiap hari.
Maka di syorkan minum jus ini 2 kali seminggu

Di bawah adalah cara cara menyediakan jamu kunyit asam untuk pelangsingan badan.

1. Sediakan bahan bahan seperti di dalam gambar





2. Hiris Halia, kunyit dan manjakani dan masukkan ke dalam periuk dan isikan dengan 2 gelas air




3. Rebus bahan bahan yang berisi air tadi.




4. Stelah siap direbus, kisar menggunakan blender atau penghalus bersama sama dengan air rebusan


5. Saring bahan bahan yang dikisar tadi untuk mendapatkan airnya sahaja




6. Air yang telah di saring tadi di masukkansemula ke dalam periuk dan masukkan ketulan gula melaka dan air asam jawa. Masak untuk beberapa minit sehingga gula merah sebati dengan air saringan tadi.


7. Setelah masak, bolehlah diminum dan rasakan perubahan pada badan anda. Untuk jangka pendek, badan akan terasa lebih ringan dan bertenaga.




Selamat mencuba..

Buat Duit Dengan Blog 2

Kisah Aku Buat Duit Dengan Blog



cara buat duit dari blog


Assalamualaikum dan salam sejahtera..
Kembali bersawang blog ini kerana lama sudah tidak terusik..

Walau sudah lama tidak terusik.. Blog ini tetap menjadi blog kesayangan admin. Mengapa? Kerana dari blog ini lah admin berjaya menhasilkan ribuan ringgit melalui Internet. Segalanya bermula dari blog dan blog ini adalah saksi kepada jerih perih menghasilkan wang melalui internet atau blog ini.

Mengimbau sejarah, blog ini telah dihasilkan pada Ogos 2010 dengan entry pertama adalah berkaitan program buat duit HyprobulkSMS.. Sudah 6 tahun rupanya blog ini berbakti tanpa sedar..

Admin masih ingat pertama kali mengetahui bahawa boleh buat duit melalui blog dan admin mula belajar menulis blog sewaktu masih di bangku sekolah.. Waktu tu belum ada komputer di rumah.. Pergi ke CC bawa buku mastika.. Cari cerita yang menarik sikit yang ada dalam buku mastika tu, salin balik bulat bulat kandungan buku tu dalam blog... Hahaha.. Cukup manis kenangan tu.. Tak mungkin dilupakan. Waktu tu orang lain seronok main game, admin sibuk menaip. Kikiki...

Dari situlah perlahan lahan admin belajar cara bagaimana menghasilkan wang dari blog sehinggalah wujudnya blog ini walaupun sekadar menggunakan platform percuma blogger atau blogspot. Orang lain dah guna domain sendiri...

Admin masih ingat juga satu pelajaran iaitu cara meningkatkan pelawat blog iaitu kaedah BlogWalking. BlogWalking bermaksud melawat blog blog rakan rakan yang lain.. Dari kaedah Blogwalking ini lah, admin kenal beberapa rakan rakan blogger blogger yang lain. Sekarang ada blog rakan yang masih diupdate saban hari, ada yang jarang jarang, ada juga yang dah lama bersawang seperti blog admin ni.. hehe

Bagaimana Menghasilkan Wang Dari Blog

Kepada yang baru berjinak dan baru nak belajar cara buat duit melalui blog, sebenarnya blog ini hanya lah medium untuk menghasilkan wang di internet. Terdapat banyak cara untuk menghasilkan wang di blog. Antaranya melalui iklan CPC (Cost Per Click) seperti Adsense dan Nuffnang. Servis tapak iklan di blog sendiri dimana anda menyediakan tapak iklan untuk mereka yang ingin beriklan di blog sendiri. Ini adalah dua cara yang paling ramai orang guna. Tapi cara ini pelawat blog kena lah kencang, baru masyuk.

Selain daripada itu, blog juga dijadikan platform penghubung di antara program atau perniagaan yang anda sertai. Contoh anda sertai program Affiliate. Masukkan banner affiliate ke dalam blog anda. Dari situ jika ada pelawat yang datang ke blog anda, mereka melihat banner affiliate anda tadi dan mereka berminat untuk mendapatkan produk affiliate tersebut, maka dari situ anda akan mendapat komisyen atau bonus.. (Admin banyak menghasilkan wang dari kaedah ini)

Walaubagaimanapun... Untuk menghasilkan wang atau pendapatan dari internet atau blog, bukan lah mudah seperti yang disangka.. Memerlukan ilmu dan sanggup berkorban masa.. Bukan kata hari ini buat blog esok dah dapat duit. Ianya akan melalui satu tempoh yang panjang. Anda perlu melalui proses proses pembelajaran.

Kepada yang baru nak belajar buat duit dengan blog atau dari blog... Jangan cepat putus asa... ;)


Ping Site

Free Auto Malaysia Backlinks