Minda Separa Sedar



Tajuk macam sempoiiii....macam doktor pakar otak. hahahaha....
Pagi tadi aku on the way balik ke rumah dari tempat kerja. Menunggang kuda motor jer... Jarak perjalanan lebih kurang 70KM. Penang-Perak...... Dah jadi rutin aku kalau kerja untuk menempuh jarak perjalanan tu. Tapi pagi tadi sesuatu yang agak pelik berlaku ke atas diri aku.... Ya pemikiran separa sedar :P
Punya duk asyik fikir 1 benda ni, perkara yang agak mengujakan aku.
Aku tak sedar aku dah tempuh perjalanan sejauh 50KM!!
Aku tak sedar aku dah tempuh perjalanan selama 40 minit!!!
Aku tak sedar aku sedang menunggang dengan kelajuan 120KM/J!!!
Aku tak sedar aku terlupa nak isi minyak motor aku yang hampir kering!!! Selalu aku akan isi minyak dulu pergi dan balik kerja. 70KM baiiii...... (Meter minyak mampos derrrr)
Nasib baik aku sedar aku sedang menunggang motor, kalau aku tak sedar.... mau masuk parit!!! hahaha

----

Apa itu Minda Separa Sedar?
Minda atau fikiran separa sedar ini adalah satu pemikiran yang dipengaruhi oleh impuls pemikiran yang disertakan bersama emosi. Berbeza dengan minda dibawah sedar adalah pemikiran yang disertakan dengan pertimbangan dan rasional. Didalam kehidupan seharian kita, tanpa kita sedar, kebanyakan dari kita lebih terjerumus didalam minda separa sedar ini. Sewaktu memandu didalam keadaan traffik jem dan perlu mengejar masa, apakah yang mengawal diri anda. Emosi??? :)

Secara umum, didalam diri kita terdapat beberapa emosi/perasaan positif dan emosi/perasaan negatif.
Emosi/perasaan positif :
*Keyakinan
*Keinginan
*Keterujaan
*Semangat
*Harapan
Emosi/perasaan negatif :
*Marah
*Cemburu
*Benci
*Dendam
*Tamak

Berbalik kepada minda separa sedar aku tadi... Aku mendefinisikan yang aku berada dibawah minda separa sedar positif. Sebab aku dipengaruhi oleh emosi KETERUJAAN.

Apa yang membuatkan aku teruja?? Jom terjah!!!

10 comments:

  1. Banyak manafaat kita boleh dapat kalau dapat mempergunakan Minda Bawah sedar kita.

    Ibu di penjara kerana main Facebook

    ReplyDelete
  2. Haha..aku pun selalu camni.. Boleh kire mcm dah tabiat lak.. Tp tak tau la ade kena mengena x dgn minda separa sedar ni. Sbb nya, aku bila pandu keta sorang2, x berteman org, x berteman lagu, kepala otak aku akan ke laen...maksud aku kat sini, berangan..seriously x tipu..mmg x sedar yg aku tgh duk pegang stereng keta, tgh mmndu..

    ReplyDelete
  3. @Fir IkhwanKalau terlalu banyak fikir tu yang tak sedar tu kita buat apa...bahaya gak..macam mandu dalam keadaan ngantuk la...bezanya mata terbuka.hehe

    ReplyDelete
  4. Hmm...tau perasaan amry tu...especially bila drive balik dari ofis dulu ke rumah.fikir macam2 sedar2 dah nak sampai rumah.bahayakan?

    ReplyDelete
  5. @Jom belajar!saya beberapa kali juga jadi macam tu.terlalu fikir benda yang bukan depan mata.macam kita duk termenung la...tak sedar kawan kita datang dan kejutkan kita.sama la keadaannya, bezanya dalam drive, menunggang atau buat kerja, situasi ni akan jadi bahaya.kan kan kan. hehe
    Teori amry. wakaka

    ReplyDelete
  6. minda separa sedar kdg2 bg banyak sgt keburukan......
    betul ke yg negatif ade byk tu je?hehehehe

    ReplyDelete
  7. @misreramaada kebaikan ada keburukan. ada juga individu2 yang buat kelas kawalan minda separa sedar ni yang boleh membawa kebaikan.
    yang negatif tuuuu ada lagi kot...

    ReplyDelete
  8. @Khairul Amry Mohamad Puadtapi kalau time tengah tunggu orang ok kot...tak la terasa lama :D

    ReplyDelete

Ping Site

Free Auto Malaysia Backlinks