Sponsored

Seksanya Bengkak Gusi

Korang pernah sakit gusi? Tak tahulah korang pernah ker tak.. Sajalah tanya. Mungkin gusi korang pernah terluka sewaktu memberus gigi. Sakit kan kan kan...... Kalau gusi terluka tu mungkin jarang sangat la berlaku. Aku pun pernah tertojoih* gusi sewaktu memberus gigi... Iuuu... sakitt...

Sekarang ni aku tengah bertarung dengan kesakitan gusi la ni. Tapi bukan sebab tertojoih dengan berus gigi, tapi sebab nak tumbuh gigi baru. Sakit weiiii.... Menangkap sampai kepala tu... Seksa tu nak makan... :(

Sakit aku ni boleh dikatakan akan menyerang 3 4 bulan sekali. Haaa... Kalau gusi terluka tak sekerap tu kan... Kenapa gusi aku bengkak? Aku pergi la cek kat klinik dulu, klinik biasa jer, bukan klinik gigi (aku ni takut nak cek gigi. heee)Doktor cek gigi aku doktor pun terkejut sebab dia kata bengkak sampai ke anak tekak. Memang sampai ke anak tekak sebab aku nak telan air liur pun seksa. Doktor tu cakap la, gusi aku ni bengkak sebab gigi nak tumbuh tapi tak der ruang, jadi gigi tu akan menghimpit gusi. Haaa.... Sebab tu la gusi aku ni akan sakit tiap 3 4 bulan sekali :(

Doktor tu cakap....... Pergi ke klinik gigi dan doktor gigi akan potong gusi tu.
WHAT!!!!!!!! ^&%$(^&%*&^(* POTONG???!!!!!
No no no no.... Sungguh ku tak rela.... Tatuttttttttt.....
Sampai bila harus aku bertahan? Oh...

---------------------------------------------

Petua menghilangkan bengkak gusi

Petua orang lama - Campurkan gambir dan ibu kunyit hidup kedalam air dan didihkan. Tunggu air rebusan menjadi suam dan kumur. Lakukan 3 kali sehari, InsyaAllah bengkak gusi akan cepat sembuh.
Petua aku - Bila sakit gusi aku datang, aku akan menekan kedua-dua gigi aku supaya saling bertemu untuk melawan sakit, jadi sakit akan kurang, minum air panas, kasi lama sikit kat gusi yang sakit tu.. Hehe...

Pas ni bolehlah cuba petua mengurangkan bengkak gusi tu. Baru aku jumpa pun kat Google tadi. Hehe

p/s - Adoi laaaa....

16 comments:

  1. AKU DAH LAMA TAK SAKIT GIGI.. LAST CABUT GIGI MASA SEKOLAH RENDAH..

    ReplyDelete
  2. weyh ape jadi dgn ko skrg?aku pon sakit ni!
    tapi kes ak lg takot.ak kna buang empat2 batang ggi bungsu aku.kan operate bius 1 badan.dah sthun ak hold.ingt nk wat lpas rye ni,.harap2 ak kuat;(
    skrg gusi ko bengkak lagi tak?

    ReplyDelete
  3. waaa.. lepas tu awak ape jadi kat gusi tu? kena potong x?
    uhh..seriau nye.

    gigi saya pon baru nk tumbuh. da seriau da apesal bengkak..hari2 sakit T_T

    ReplyDelete
  4. ahh..berapa lama awak mengalami kesakitan tu sampai gigi baru tu muncul? ade sampai berbulan2 x?

    ReplyDelete
  5. @hibari acetak potong..takut..hehehe...
    3 4 hari sakit tu akan kurang sendiri..tapi selang beberapa bulan dia akan sakit balik...
    tak tau la gigi tu ker kecut,atau gusi tu kembang balik..hee..tappi berulang la...pada saya la,awak tak tau la,cuba la cek kat doktor :)

    ReplyDelete
  6. haa..haah. Pernah beberapa bulan lalu ia sakit.bengkak sikit.pastu kurang.pastu lanie ia menyerang balik.bengkak balik, cuma lg besar. Awak x potong, gigi tu keluar x?

    ReplyDelete
  7. @hibari acegigi tu keluar sikit jer...cuba la petua kat atas tu atau cari ubat yang Guan Yu sarankan tu.. :)

    ReplyDelete
  8. Eii...kte pn ngah sakit gusi ne..slalu gak kte tekan2 gusi yg bengkak 2,smpai berdarah2..n now lg bengkak gusi nye..Da lar ngah dmam+migrain,gusi lak bengkak..mmg azab gler kesakitan yg ku tanggung..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tekan kuat kuat kenapa, agak agak mengurangkan sakit dah la..hmmm

      Delete
  9. hi.. I mmg tgh google pasal gusi bengkak.. But mine due to gum infection n terjumpa ur blog.. 1st nak carik gambir tue mmg satue kes lah... Takder kot!! Nak tekan tapi dia kat side.. N bengkak sampai muke nampak like.. M hiding a candy in my mouth.. Hahahahha.. N my pain.. Smp ke tekak n tinger dia attack... *sigh* dah jumpa dentist.. Doctor semua!! Still..!! N yg make it worst masa sakit I was on 8hrs flight.. Lagi sakit!!!

    ReplyDelete
  10. Saya dok berperang sakit gigi.geraham lama yg telah ditampal sejak zaman sekolah dulu.kini sakit balik.nk cabut org kata x blh cabut masa tengah sakit.2 hari dah makan ubat tahan sakit tp tahan beberapa jam je.ikut dah semua petua dlm internet tp sekejap je.

    ReplyDelete
  11. Kumur dgn air garam suam stp kali slps gosok gg...utk krgkn bengkak gusi...

    ReplyDelete
  12. Hadoiii gusi bengkak xley tdoo . Elp me T.T

    ReplyDelete
  13. sakit gusi jugak...sama kes dgn admin..tp sy tiap2 bln mest gusi akan bengkak...dgn muka2 pon jd bengkak skali..nak nganga utk mkn pon pyh

    ReplyDelete
  14. Smua yg korng ckp tu,ada trjd pd sy skrg...mmg skt sngt bila gigi bongsu nk tumbuh..

    ReplyDelete
  15. Smua yg korng ckp tu,ada trjd pd sy skrg...mmg skt sngt bila gigi bongsu nk tumbuh..

    ReplyDelete

Entry Menarik

Ping Site

Free Auto Malaysia Backlinks