Operasi Menghantar Rakyat Malaysia Di Mesir Pulang

Masih berkisar tentang perkembangan rakyat/pelajar Malaysia di Mesir.

Laporan daripada Berita Harian 2 Feb 2011.
Air Asia menyediakan pesawat khas untuk membawa pulang rakyat Malaysia dari Jedah, Arab Saudi. Pesawat A340 dan A330 yang boleh memuatkan kira-kira 300 penumpang pada satu-satu masa. 

Syarikat penerbangan itu akan menyediakan pesawat A320 sebagai transit untuk memindahkan rakyat Malaysia yang terperangkap di negara bergolak itu. Pesawat yang mampu memuatkan penumpang seramai 180 orang itu akan membuat penerbangan 4 kali sehari itu akan memindahkan rakyat Malaysia dari Kaherah ke Jeddah sebelum dihantar pulang ke Malaysia dengan pesawat A330 dan A340. 

Turut sama dalam operasi itu adalah Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom, Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Tabung Haji, Datuk Ismee Ismail, dan Ketua Pemuda UMNO, Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim.

Selain pesawat Air Asia, tiga pesawat C-130 milik TUDM dan pesawat Malaysia Airlines Boeing 747  turut digunakan didalam operasi tersebut. Dianggarkan seramai 11000 rakyat Malaysia yang rata-ratanya adalah penuntut di Mesir dan tempoh untuk menghantar kesemua rakyat Malaysia ke Jeddah akan mengambil masa 5 hari iaitu 3000 penumpang setiap hari.

p/s : Lega rasanya...... Terima kasih kepada mereka yang terlibat didalam operasi ini.
p/s/s : Maklumat semasa tentang keadaan Warga Malaysia di Mesir ditubuh. Layari 

25 comments:

  1. Rasanya jumlah sebenar masih lagi tidak ketahui terutama yang pergi atas tajaan sendiri menuntut di Universiti Al Azhar

    ReplyDelete
  2. @akubiomedyang itu tak tahu lah bro...tapi rasa semua dah connct dengan kerajaan malaysia kan.

    ReplyDelete
  3. semoga misi menyelamat ini berjaya.. amin

    ReplyDelete
  4. salam pagi khamis =)

    buat dulu baru cakap =)

    ReplyDelete
  5. anak murid aku apa khabar agaknya

    ReplyDelete
  6. domino efek. bermula dgn penggulingan ben ali oleh rakyat tunisia. harap2 rakyat malaysia takkan terjebak sama...

    ReplyDelete
  7. semoga semuanya selamat pulang ke tanah air:)

    ReplyDelete
  8. sama-sama kita mendoakan misi ini berjaya...
    insyaallah.

    ReplyDelete
  9. parah betul mesir ni yer... yg malu umat Islam juagk...

    ReplyDelete
  10. kesian dengan nasib pelajar kita dekat sana..huhuuhuhu.tapi,tak boleh nak buat apa.keselamatan tu lagi penting

    ReplyDelete
  11. semoga mereka selamat dan tidak traume dengan peristiwa ini

    ReplyDelete
  12. Dengar cite ada sorang rakyat malaysia ditahan.. Betul ke?

    ReplyDelete
  13. @sissyirasalam syira. dalam usaha menghantar pulang. tapi kerajaan lambat ambil tindakan :(

    ReplyDelete
  14. @papabearhosni sekutu israel ni la yang celaka...aku mencarut dalam ni jugak karang. grrr

    ReplyDelete
  15. @lizzish...dalam keadaan macam ni...study apa pon tak masuk dahhh....takuttt....

    ReplyDelete
  16. @deCrewzrefer pada paper memang ada sebab ambil gambar rusuhan...tapi dibebaskan

    ReplyDelete
  17. SEMOGA SEMUANYA BERJALAN DENGAN LANCAR..

    ReplyDelete

Ping Site

Free Auto Malaysia Backlinks