Home » , , » Kenali Bahasa SEO, Meta-Tag. Bahagian 1

Kenali Bahasa SEO, Meta-Tag. Bahagian 1

Meta-Tags
Segan rasanya nak buat artikel ni. Yer lah. Bukan pandai bab SEO pun, Blog pun masih sunyi. Jadi sebelum saya meneruskan penulisan saya kali ini, ingin saya tegaskan bahawa saya hanya ingin berkongsi apa yang saya tahu dan bukan ingin menunjuk pandai. Apa yang bakal saya tulis adalah dari apa yang telah saya pelajari.  Dan harus diingat, sekiranya anda adalah seorang pakar SEO dan membaca artikel saya ini, jangan memperlecehkan saya kerana...... masih ramai yang belum tahu apa itu Meta Tag. Sebelum seseorang itu bergelar pakar SEO, inilah perkara asas yang anda belajar dahulu. Betul? Jadi jangan perlecehkan perkara asas ini. Khas untuk Newbie macam saya yang tengah nak belajar.

Sebut sahaja SEO (Search Engine Optimization), Meta-Tag adalah salah satu elemen terpenting didalam meletakkan Web atau Blog anda didalam Enjin Carian (Search Engine). Meta-Tag ini kebiasaannya wajib berbentuk format HTML. Contoh format HTML adalah seperti ini:
HTML Format
Apakah Meta-Tag?
Bayangkan situasi dibawah:
Anda dari Perlis dan ingin pergi ke Johor. Masalahnya, anda tidak tahu jalan untuk ke Johor. Jadi, anda buka peta dan mencari jalan untuk menuju ke Johor seterusnya sewaktu memandu, anda mencari Sign-Board-Sign-Board yang menunjukkan arah atau nama jalan seperti yang tertera didalam peta yang akan membawa anda ke Johor.
Didalam situasi ini:
Peta adalah Enjin Carian (Google, Yahoo, MSN)
Anda adalah unit pencari. Didalam SEO dikenali sebagai Crawler.
Destinasi yang ingin dituju (Johor) adalah Keyword. Dan....
Sign-Board inilah Meta-Tag.
Jadi kesimpulannya.
Meta-Tag ini adalah laluan yang akan dilalui/dicari oleh Crawler untuk mencari Keyword yang sedang dicari oleh seseorang. Dan sekiranya Web atau Blog anda mempunyai Meta-Tag Keyword yang dicari, Web atau Blog anda akan tersenarai didalam Enjin Carian.
Diharap penerangan yang ringkas ini akan membantu anda mengenal apa itu Meta-Tag.


P/S: Perkongsian Newbie. Kepada yang lebih arif, sekiranya penjelasan saya ada salah silap, silalah betulkan diruangan komen.

Thanks for reading & sharing Amry's Blog

Previous
« Prev Post

4 comments:

  1. thanx cik lily lawat blog ni...saya just kongsi setakat yang saya tahu... :)

    ReplyDelete
  2. penerangan yang mudah..senang nak faham

    kak jie pun tak pandai nak terangkan mcm tu

    ReplyDelete
  3. tak pandai terangkan tapi pandai nak praktikkan....beza tu. kan kak jie? :)thanx singgah dan komen blog saya erk.

    ReplyDelete

Blog Archive

CERITA JIRAN SEBELAH..

Thanks For Your Comment