Wanita Islam Terima Bantuan Gereja

Assalamualaikum dan salam sejahtera rakan-rakan sekalian.... Moga senantiasa berada dalam keadaan sihat.

Beberapa hari ni hangat diperkatakan tentang isu bantuan pihak gereja yang beragama Kristian terhadap individu-individu beragama islam.. Kalau semalam (paper semalam kalau tak silap, kecoh pasal individu beragama islam sendiri menyebarkan ajaran Kristian ni dan memujuk saudara-saudara islam untuk menganut agama Kristian)

Isu ni aku dengar lama dah.... Tak silap aku juga dulu pernah kuar kat paper tentang seorang makcik ni yang terima bantuan daripada pihak gereja kerana desakan hidup, bila dapat tahu barulah pihak berwajib "sibuk nak beri bantuan".

Paper Harian Metro hari ni (7 Ogos) mendedahkan pula tentang seorang wanita yang terpaksa menerima bantuan daripada pihak gereja dan telah menerima bantuan tersebut hampir setahun.

Seorang Wanita Islam Menerima Bantuan Daripada Gereja

Seorang Wanita Islam Terima Bantuan Gereja Kerana Desakan Hidup

Aku bukan nak sokong apa yang pihak gereja tu buat, tapi cuba kita fikir sejenak. Kenapa wanita tu terima bantuan daripada gereja?? Orang yang bukan seagama kita. Dari segi sudut kemanusiaan, memang tak salah kalau kita membantu atau menerima bantuan daripada orang yang bukan seagama sekalipun, tapi rata-rata dari kita terutamanya umat islam tahu bahawa bantuan yang diberikan dikhuatiri mempunyai motif lain. Motif memujuk orang islam agar menganut agama kristian dengan cara memberi bantuan. Pujukan cara halus. Yang akhirnya terpaksa akur kerana TERHUTANG BUDI. Rasa marah akan bangkit kerana menganggap individu yang beragama islam tu menjatuhkan agama islam sendiri kerana menerima bantuan daripada gereja.

Sebelum kita nak hina wanita tu, sebelum kita nak pandang serong pada mereka yang terima bantuan daripada pihak gereja tu, jom kita tanya diri kita dulu. Kenapa waktu dia tak terima bantuan tu, kenapa waktu dia dalam kesusahan, terlebih dahulu kita yang seagama dengan wanita tu tak tolong dia???? Kenapa bila dia terima bantuan daripada gereja, baru kita nak sibuk.... Sibuk apa? Sibuk mengeji. Sibuk menghina. Konon dia menjatuhkan maruah orang islam. Sepatutnya bila kita dapat tahu perkara ni, kita bukan nya menghina, sebaliknya bagi bantuan kepada dia.
Dia terima bantuan tu kerana terpaksa. Bukan dia yang pergi ke gereja tulis surat mohon bantuan. 
DIA TERPAKSA KERANA DESAKAN HIDUP.
Dia bukan suka-suka nak terima bantuan tu, dia tak ada upaya. Dia ada masalah kesihatan yang terpaksa membesarkan anak-anak dia. Dia bukan saja-saja tak nak kerja.

Dalam paper tu dah dinyatakan yang dia bukan tak pernah memohon bantuan daripada pihak berwajib, tapi apa respon yang dia dapat??? Mengapa kita tak lihat dari sudut tu?? Betul untuk memohon bantuan perlu ada syarat-syaratnya. Jelas bukan wanita tu tidak berupaya. Dia ada penyakit. Tapi kenapa pihak kita sendiri tidak membantu??? Tak cukup syarat ni, tak cukup syarat tu. Bila dah jadi macam ni, kita sibuk salahkan perempuan tu. Secara peribadi aku agak kesal dengan apa yang dilakukan oleh pihak berwajib kita. Maaf kalau pendapat peribadi aku kurang menyenangkan. Jangan terlalu mengikut syarat sedangkan individu tu benar-benar memerlukan bantuan. Memangla kalau dikaji, perempuan tu masih boleh sara hidup dia. Mungkin berniaga kecil-kecillan...... Tapi modal nak dapat dari mana?? Kalau diluluskan bantuan dari pihak kita, RM70 tu mungkin boleh dijadikan modal.
Tak dapat bantuan..... Fine. Tapi kenapa orang-orang disekeliling yang melihat derita perempuan tu tak bantu?? Kenapa bila dah jadi macam ni, hina dia. Konon dia memalukan umat islam.

Kita semua tahu yang orang Kristian sanggup lakukan apa-apa sahaja untuk mengajak umat islam menganut agama diorang. So kenapa kita nak marah?? Itu cara diorang. Tak marah maksud aku disini, kalau kita dah tahu cara diorang macam tu, kenapa kita tak protect saudara kita sendiri daripada orang kristian ni menyesatkan saudara kita???

Pada pendapat peribadi aku, kita sepatutnya membantu saudara-saudara kita yang kurang bernasib baik macam wanita tu, jangan bila dah jadi macamn ni, kita keji dia, hina dia. Itu akan lebih memburukkan keadaan.

Maaf jika pendapat aku bertentangan dengan pendapat korang. Ini adalah pendapat peribadi aku. Jangan bila benda macam ni berlaku. Baru kita sibuk nak bangkit kononnya kita sayangkan agama kita. Tak nak dipandang rendah apa semua. Sepatutnya sebelum benda ni berlakulah kita perlu tunjukkan yang kita ni sayangkan agama islam, sayangkan saudara-saudara kita. Bantu mereka yang kurang bernasib baik. Lindungi mereka daripada pengaruh-pengaruh penganut agama lain yang sememangnya mahu menyesatkan kita.

Sebelum kita nak hina orang tu, keji orang tu, tanya diri kita dulu kenapa dia jadi macam tu? Sebelum kita hina orang tu, keji orang tu, tanya diri kita dulu, kita dah bantu ker dia untuk mengelakkan dia daripada benda ni berlaku. Aku bukan nak salah diri sendiri atau umat islam tapi cuba berpijak pada bumi yang nyata.

24 comments:

  1. here and reading this.. btw nanged innit...

    ReplyDelete
  2. tapi perempuan kena ingat kalo disebabkan kesusahan di dunia dia sanggup gadaikan keimanan dia akan lebih susah di akhirat..kesusahan itu dugaan dari Allah..mungkin kita patutkan salahkan institusi yg menguruskan duit zakat semua ni dan juga pemimpin Islam kita...pucuk pangkalnya keimanan kita..

    ReplyDelete
  3. kes ini bukan salah wanita itu... salah pengurusan AGAMA kita yang lengai dan lembab.. mana pi wang ZAKAT kami? angpa menjawab la kat akhirat nanti...

    ReplyDelete
  4. aku sependapat dengan ko
    aku pun xfaham pihak2 berwajib tu
    dia nak penerima bantuan tu tak boleh bergerak kut baru dia nak tolong
    sebab tu pihak2 lain ambil kesempatan membantu
    ada yg tak kena dengan pihak berwajib aku rasa

    ReplyDelete
  5. walau apepun, matlamat tidak menghalalkan cara..ia sama seperti kes seorang wanita yang menjadi pelacur atas alasan takde sape nak bagi dia kerja..
    renungkanlah..bumi Allah ini luas..jangan sesekali putus asa..adakah apabila kita pi interview kerja, kiter terus dpt kerja itu..anggaplah kegagalan mendapat sesuatu itu sbg cabaran bukan alasan utk menghalalkan cara

    sekadar pandangan

    ReplyDelete
  6. @faizPada pendapat aku bro, dia bukan gadai maruah islam.....SEBAB, dia tak ikut pun agama kristian tu..Dia cuma terima bantuan dari pihak gereja...kaau dia ikut telunjuk pihak gereja tu,tu lain cerita.....

    minda kita terkeliru pada pendapat aku disebabkan GEREJA tu....konsep sama macam kita terima bantuan dari rakan kita yang bukan islam,contoh pinjam duit.Tapi disebabkan perkataan GEREJA TU sebab minda kita secara automatik akan berkata yang perempuan tu akan ikut cakap orang gereja, kita terkeliru kerana telah menganggap wanita tu menggadai maruah Islam.

    Tak salah pada hemah aku selagi dia HANYA MENERIMA BANTUAN.

    ReplyDelete
  7. @omaQHairan kenapa susah sangat nak dapat bantuan sedangkan terang-terang dah susah..... :(

    ReplyDelete
  8. @HansKadang-kadang aku kesal juga dengan apa yang berlaku walaupun bukan semua pihak berwajib tu macam tu...duit tu duit zakat kan..amanah orang...tak kan masuk poket kutttt

    ReplyDelete
  9. @sahromnasrudinTerima kasih bro atas pandangan....tapi pada saya selagi dia tak ikut telunjuk orang kristian,tidak salah rasanya.....Nabi sendiri pernah meminta bantuan dari orang kafir

    http://www.ismaweb.net/v4/2011/07/tahaluf-siyasi-hukum-syarat-menurut-muhamad-ahmad-rasyid-bhg-3/

    ReplyDelete
  10. Pihak yang berwajib sepatutnya lebih peka terhadap or islam, bukan buat derk je.. Bila dah jadi camni, mulalah kecoh sana sini dalam akhbar.. Tepuk dada tanya selera..

    ReplyDelete
  11. @Khairul Amry Mohamad Puad
    ni bkn psl wanita tu tak ikut telunjuk pihak gereja...dieorng ni siap bagi bible berbahasa melayu..takut kalo dia makan atau minum ade diletak dgn air holy water..percayala bro pertolongan gereja tu bkn free je..

    ReplyDelete
  12. disini aku rasa banyak persoalan boleh keluar..tapi pada pendapat aku, dia boleh menerima bantuan selagi iman dia pada Islam masih kuat dan dia seharusnya berpegang pada "Allah hanya memberi kesusahan yang mampu diterima hamba-Nya".
    Pasal pihak berwajib, aku pun tidak pasti kenapa mereka tidak dapat memberikan sumbangan untuk perubatan dia tu.

    ReplyDelete
  13. @Nizamaku juga berpendapat yang sama..boleh terima tapi jangan sampai ikut telunjuk orang kristian tu....terima hanya atas dasar kemanusiaan

    ReplyDelete
  14. setakat bercakap2 tak guna ;) mcm nyamuk
    Surah al-Baqarah:26

    ReplyDelete
  15. atok setuju dengan amry...dah terngantuk baru nak terngadah....saat pompuan tu perlukan bantuan macam2 syarat kena patuhi...dah ni nak kutuk dia plak...ish

    ReplyDelete
  16. http://politiknegerisembilan.blogspot.com/2011/08/isu-pujukan-gereja-jawapan-mains.html

    ReplyDelete
  17. yes, setuju. zaman sekarang umat islam dah pandang enteng dengan agama islam. islam cuma pada nama, pada ic. dah tak ada hati yg sayangkan agama. allahualam. well, semakin lama dunia ni semakin menakutkan. seriusly.

    ReplyDelete
  18. korang tunding jari sana sini kan lebih baik cari prempuan tersebut hulurkan bantuan apa yg perlu . dari yg zahir mahu pun yg batin iaitu tentang keugamaan(islam )

    ReplyDelete
  19. Kalau aku jadi perempuan tu aku buat benda yg sama. Aku memang faham sngt perasaan org yg bermasalah. Kepada komen kutuk2 tu. Islam ajar utk kondem org? X kn? So better u be a good muslim dan tolong org Islam dr kau mengata n caci mereka . Islam utk org baik. Malu la kalau org gereja lagi baik dr org Islam .

    ReplyDelete
  20. tp tentang pjbt agama nk tlong bab bg duit zakat mmg susah sya sndri pun de pengalaman tentang tu.seolah2 kita mintak duit poket pgwai kat pjbt agama tu.padahal duit zakat adalah duit amanah dri umat islam untuk embantu org islam yg memerlukan.
    bukan tuk wat belanja gi jalan2..

    ReplyDelete

Ping Site

Free Auto Malaysia Backlinks