Tips Mencegah Penyakit Kanser

Tips Mencegah Penyakit Kanser

Tips Mencegah Kanser

Sekarang ni atau lebih tepat zaman sekarang banyak sangat kita dengar orang kena kanser atau barah, macam-macam kanser, kanser hati, kanser usus, kanser prostat, kanser payudara dan macam-macam kanser lah. Baru-baru ni, masuk berita pelakon veteran Kuswadinata terlantar tenat disebabkan kanser usus yang dihidapi.

Kenapa aku cakap zaman sekarang?? Kalau dulu agak jarang la kita dengar pasal kanser-kanser ni, yang selalu kita dengar, kencing manis, sakit jantung, darah tinggi, tu pun penghidapnya sememangnya dah berumur. Sesuai lah dengan daya tahan tubuh yang dah lama beroperasi... Yang kanser ni kadang kita dengar orang muda pun dah ada yang kena kanser ni. Kenapa yer? 1 gaya hidup, 1 lagi pemakanan lah kot. Pemakanan sekarang banyak sangat yang dicampur itu la ini la, asid itu la asid ni la, contoh paling senang makanan segera. Sebab tu orang-orang tua pesan jangan selalu sangat makan makanan segera... Ada logik?

Kat bandar-bandar aku tak tahu la macam mana tahap kesihatan orang-orang yang berumur ni, kalau kat kampung aku tengok orang tua yang berumur 70 80 tahun sihat lagi, cergas lagi. Sebabnya faktor pemakanan la kot...
c

Petua Pemakanan Mencegah Kanser

Orang kata mencegah lebih baik dari mengubat.
Bila dah kena kanser, jumpalah doktor, bila dah jumpa doktor, telan lah pil-pil apa segala, rawatan-rawatan chemotherapy bagai. Jadi sebelum kena, jom kita cegah kanser dengan pengambilan-pengambilan makanan pencegah kanser dibawah.

Avocado
Petua Mencegah Kanser | Khasiat Avocado
 Khasiat Avocado :-
Kaya dengan gluthatione iaitu antioksidan terbaik bagi melawan radikal bebas dalam badan dengan menghalang usus daripada menyerap sesetengah lemak yangmenjadi punca kanser usus.
Membekalkan pottasium kepada badan
Sebagai  sumber Beta Carotene yang baik
Baik untuk merawat Hepatitis bervirus (penyebab kanser hati)

Brokoli
Petua Mencegah Kanser | Khasiat Brokoli
Khasiat Brokoli :-
Mengandungi Indole-3-Carbinol, menukarkan estrogen penggalak kanser kepada estrogen penghalang kanser.
Antioksidan Lutein dan Zeaxanthin yang boleh mengurangkan risiko terkena kanser prostat.
Mengandungi Fitokimia yang boleh mencegah kanser kolon dan kanser rektum.

Lobak Merah
Petua Mencegah Kanser | Khasiat Lobak Merah
Khasiat Lobak Merah :-
Beta Carotene - Mengurangkan risiko pelbagai kanser seperti kanser payudara, kanser paru-paru, kanser mulut, kanser kerongkong, kanser perut, kanser usus, kanser kolon, kanser pundi dan kanser prostat.
Falcarinol - Membantu mengurangkan kanser.

Cili Merah
Petua Mencegah Kanser | Khasiat Cili Merah
 Khasiat Cili Merah :-
Mengandungi bahan kimia Capsaicin iaitu bahan yang boleh meneutralkan nitrosamines (bahan penyebab kanser)

Flax
Petua Mencegah Kanser | Khasiat Flax
 Khasiat Flax :-
Lignin yang bertindak sebagai antioksidan dengan menghalang sel berubah menjadi sel kanser.
Kaya dengan Omega-3 yang membantu mencegah kanser kolon dan sakit jantung.

Bawang Putih
Petua Mencegah Kanser | Khasiat Bawang Putih
Khasiat Bawang Putih :-
Mengandungi sebatian allium penggalak imun (dialyl sulfides) iaitu meningkatkan sel imun bagi melawan kanser dan menjadi pengurai bahan penyebab kanser dengan cara menghalang karsinogen memasuki sel dan ini menyebabkan pertumbuhan tumor menjadi perlahan. Mengurangkan risiko kanser perut dan dan kanser kolon.

Limau Bali/Limau Abung
Petua Mencegah Kanser | Khasiat Limau Bali
Khasiat Limau Bali :-
Mototerpenes - Menghalang kanser dengan menyingkirkan karsinogen dari badan.
Kaya dengan Vitamin C, Beta Carotene dan Asid Folik

Anggur Merah
Petua Mencegah Kanser | Khasiat Anggur Merah
Khasiat Anggur Merah :-
Biofalvonoid - antioksidan yang kuat menghalang kanser
Resveratol - Menghalang enzim yang merangsang pertumbuhan se kanser dan menekan respon imun.
Ellagic Acid - Sebatian yang menghalang pengeluaran enzim yang diperlukan oleh sel kanser dan menyebabkan pertumbuhan tumor menjadi perlahan dan terbantut.

Sayur-Sayuran Hijau Dan Kuning
Petua Mencegah Kanser | Khasiat Sayuran Hijau Dan Kuning
Khasiat Sayuran Hijau Dan Kuning :-
Mengurangkan risiko kanser perut

Cendawan/Kulat
Petua Mencegah Kanser | Khasiat Cendawan
Khasiat Cendawan :-
Polysaccharides (lentinan) - Meningkatkan sistem imun badan
Beta Glucan dan Protein (lectin) - Berfungsi menyerang sel kanser dan menghalang pertumbuhan sel kanser.
Thioproline - Meransang pengeluaran interferon dalam badan.

Kekacang
Petua Mencegah Kanser | Khasiat Kekacang
Khasiat Kekacang :-
Mengandungi antioksidan quercetin dan campferol yang berfungsi menekan pertumbuhan sel kanser.

Limau / Lemon
Petua Mencegah Kanser | Khasiat Limau
Khasiat Limau/Lemon :-
Mengandungi Limonene yang meransang sel imun pembunuh kanser (lymphocytes) dengan mengurai bahan penyebab kanser.

Betik
Petua Mencegah Kanser | Khasiat Betik
Khasiat Betik :-
Sebagai antioksidan yang mampu mengurai penyerapan nitrosamines (penyebab kanser) dari tanah atau makanan diproses

Rasberi
Petua Mencegah Kanser | Khasiat Rasberi
Khasiat Rasberi :-
Mengandungi vitamin, mineral, antioksidan (anthocyanins) yang boleh mencegah kanser

Rumpai Laut
Petua Mencegah Kanser | Khasiat Rumpai Laut
Khasiat Rumpai Laut :-
Mengandungi mineral seperti Pottasium, Kalsium, Magnesium, Iron dan Iodine. Beta Carotene, Protein, Vitamin B12, Klorofil, Chlorophylone (asid lemak yang penting melawan kanser payudara)

Produk Soya (Tofu, Tauhu)
Petua Mencegah Kanser | Khasiat Produk Soya
Khasiat Produk Soya :-
Phytoestrogen yang berfungsi mencegah kanser payudara dan prostat serta menghalang perubahan sel kepada sel kanser.

Daun Teh
Petua Mencegah Kanser | Khasiat Daun Teh
Khasiat Daun Teh :-
Mengandungi antioksidan polyphenol (catechins) yang menghalang sel kanser merebak.
Mengandungi fitokimia epigallocathecin gallate (EGCG) yang melekat pada protein sel tumor dan seterusnya memperlahankan pertumbuhan tumor.

Tomato
Petua Mencegah Kanser | Khasiat Tomato
Khasiat Tomato :-
Antioksidan Lycopene yang menyerap molukel oksigen bebas atau radikal bebas yang meransang kanser terutama kanser mulut.
Kaya dengan Vitamin C

Kunyit Hidup
Petua Mencegah Kanser | Khasiat Kunyit Hidup
Khasiat Kunyit Hidup :-
Menghalang pengeluaran enzim cyclo-oxygenase 2 yang sering dikaitkan dengan keradangan dan penyebab kanser kolon atau rektum.

Fiber / Serat
Petua Mencegah Kanser | Khasiat Serat
Khasiat Fiber :-
Mampu mencegah kanser terutama kanser prostat.

Jus Epal Tak Bertapis
Petua Mencegah Kanser | Khasiat Jus Epal
Khasiat Jus Epal Tak Bertapis :-
Berupaya mencegah kanser kolon.

Selain daripada pengambilan makanan-makanan pencegah kanser diatas, gaya hidup sihat perlu juga diamalkan seperti melakukan senaman untuk menguatkan lagi daya tahan tubuh.

Sumber Tips Mencegah Penyakit Kanser - Food To Prevent Cancer

2 comments:

  1. TERBAIKLAH BRO.. DAH JADI PAKAR KANSER DAH KAU NI SEKARANG.. :)

    TU HARI BGTAU DAH BERENTI KERJA, KAU BUAT APA SEKARANG BRO?

    ReplyDelete
  2. Thnx for ur information..dat will help many people..

    ReplyDelete

Ping Site

Free Auto Malaysia Backlinks