Home » , , » KWSP | Penama Bukan Bermaksud Pewaris

KWSP | Penama Bukan Bermaksud Pewaris

Ramai yang salah faham dengan maksud 'Penama' dalam KWSP. 'Penama' bukan bermaksud pewaris..

Ramai yang salah faham dengan maksud 'Penama' dalam KWSP. 'Penama' bukan bermaksud pewaris..


Ramai yang beranggapan bahawa jika pencarum KWSP (Kumpulan Wang Simpanan Pekerja) meninggal dunia, wang caruman KWSP tersebut akan di berikan kepada 'Penama'. Jika suami isteri, pencarum KWSP tersebut akan meletakkan pasangannya sebagai 'penama' kerana beranggapan jika dirinya meninggal dunia, wang KWSP tersebut akan di berikan kepada si penama tersebut.
Anggapan ini adalah SALAH SAMA SEKALI

Apakah maksud disebalik perkataan 'Penama' dalam KWSP?

"Penamaan adalah satu pengisytiharan secara bertulis yang dibuat oleh ahli dalam Borang KWSP 4 bagi melantik atau menamakan seseorang atau mana-mana orang sebagai "benefisiari" atau bertindak sebagai wasi/pentadbir (bagi orang yang beragama Islam) ke atas simpanan KWSP ahli apabila ahli meninggal dunia."

Maksud disini adalah penama hanyalah sebagai pentadbir atau orang yang akan mengurus wang KWSP si pencarum tadi (sekiranya pencarum meninggal dunia) untuk di bahagi bahagikan wang KWSP tersebut mengikut hukum faraid (bagi orang islam)

Jadi wang KWSP yang akan di terima oleh si penama bukan wang mutlak miliknya tetapi sebagai pengurus wang untuk di bahagi bahagikan kepada waris mengikut hukum faraid.

Apa yang berlaku sekiranya si pencarum tidak melatakkan 'penama'?

Sekiranya si pencarum tidak meletakkan penama, urusan untuk menuntut wang tersebut akan menjadi sukar kerana perlu membuat surat kuasa tadbir iaitu melantik pihak yang akan menguruskan wang tersebut. Semestinya ianya memakan masa dan juga modal. Jika ada penama, wang KWSP tersebut akan terus di masukkan ke dalam akaun bank si penama.

Dah tau apa maksud penama dalam KWSP?
Jadi kepada si penama perlu tau apa peranannya sebagai penama, jangan makan duit tu sorang sorang. Jatuh haram.. Kalau ada anak, dan duit tersebut milik anak yang sepatutnya tapi duit tu tak dapat pada anak tersebut, bermaksud makan harta anak yatim.


Thanks for reading & sharing Amry's Blog

Previous
« Prev Post

0 comments:

Post a Comment

Blog Archive

CERITA JIRAN SEBELAH..

Thanks For Your Comment