Foto Album Elektronik

Foto Album Lama

Foto Album Elektronik a.k.a Facebook

Entry ni idea 3 saat.... Idea datang menjelma selepas baca entry "Baru Belajar Chatting Facebook".
Entry "Belajar Chatting Facebook" oleh Adele mengisahkan tentang ibu bapa dia yang tak tahu bermain Facebook dan belajar cara untuk berkomunikasi menggunakan Facebook.

Dalam entry aku ni pula mungkin mengimbau sedikit kisah silam.... Kalau dulu waktu belum ada Facebook, ingat tak bagaimana ibu bapa kita menyimpan gambar-gambar kenangan. Mungkin gambar-gambar diorang waktu muda-muda, waktu kita masih kecil.... Melalui foto album kan yang aku sendiri tak tahu lah tebal mana foto album tu kalau banyak sangat gambar yang disimpan. Kalau gambar-gambar yang dah lama tu, mungkin berwarna hitam putih kerana teknologi pada waktu tu yang tak sehebat teknologi zaman sekarang. Kalau gambar tu dah masuk era gambar berwarna, gambar yang lama tu akan kelihatan kekuning-kuningan. Kerana tindak balas udara dan persekitaran.

Sekarang dah berubah.... jarang sekali foto album digunakan untuk menyimpan gambar-gambar yang bakal menjadi kenangan pada kita nanti. Kalau ada mungkin foto gambar perkahwinan atau majlis-majlis tertentu yang diframekan dan digantung didinding rumah untuk menjadikan foto tersebut istimewa. Kalau dulu, ambil gambar menggunakan kamera, pergi ke kedai gambar, mintak dicucikan gambar tersebut. Sekarang tak perlu lagi semua tu, ambil sahaja gambar, langsung dimasukkan ke dalam komputer, facebook lebih tepat. Langsung segenap manusia boleh lihat gambar-gambar tersebut :)

Kalau 10 tahun dulu sebelum adanya Facebook, foto dialbumkan. agak-agak lagi 10 tahun kedepan bagaimana pula gambar-gambar disimpan untuk dijadikan kenangan??

Lebih suka lihat foto album...lebih menggamit memori berbanding lihat di facebook..... Lebih lapuk kepingan gambar tu, terasa lebih bermakna kepingan gambar tu.... Kan?

Ok..Dah cukup aku mencarut.....Bye....heeee
Foto Album Lama R. Ramlee

4 comments:

  1. Zaman sekarang segalanya mudah..
    Tapi saya kurang gemar letak gambar sendiri di facebook.. Tak selamat sebab orang leh ambik dan share.. Lagipun facebook saya pernah kena hack

    ReplyDelete
  2. TOKEY KEDAI GAMBAR SUDAH MEROSOT KEUNTUNGANNYA...

    ReplyDelete
  3. @padlieKena hack cam ner tu?bahaya der...saya pun kurang gemar letak gambar dan posing depan kamera..hehe..kat facebook ada la sikit pic saya...hmm

    ReplyDelete

Ping Site

Free Auto Malaysia Backlinks