Home » , » 7 Sebab Pinjaman Kenderaan Susah Lulus

7 Sebab Pinjaman Kenderaan Susah Lulus

7 Sebab Mengapa Bank Susah Luluskan Pinjaman Kenderaan

Kenapa pinjaman kenderaan kereta susah luluh oleh pihak bank


Tiap-tiap tahun pastinya akan keluar pelbagai model baharu kereta yang membuatkan ramai teruja untuk memilikinya.

Jika anda seorang berduit, mungkin tiada masalah untuk membeli kereta baru secara tunai, bagi yang kurang berduit, untuk memiliki kereta baru, mungkin terpaksa membuat pinjaman kenderaan daripada bank. Nak beli kereta sekarang pun bukan mudah, sebab syarat untuk sewa beli kereta yang dikeluarkan Bank Negara Malaysia dah semakin ketat.

Tujuh sebab mengapa bank susah nak lulus permohonan pinjaman kenderaan anda.
Nak tahu apa dia, kami senaraikan untuk anda:

1. Nama yang disenarai hitam (black list)

Ini mungkin salah diri anda sendiri atau orang yang anda jamin sebagai peminjam gagal membuat bayaran balik pinjaman, sebagai contoh PTPTN atau MARA. Nama anda juga boleh disenaraihitam sekiranya gagal menjelaskan hutang kepada Institusi Perniagaan yang menawarkan skim sewa beli, seperti pembelian perabut, peralatan elektrik dan sebagainya dengan syarat, kes ini telah dibawa ke mahkamah oleh institusi perniagaan tersebut.

Anda boleh semak status anda di bank, badan kerajaan atau syarikat terbabit
(tempat yang anda berhutang dengannya).

2. CTOS (Credit Tip Off Service)

Pastikan nama anda bebas dari senarai CTOS. Ia merupakan sebuah badan atau pangkalan maklumat yang mengumpul data-data saman atau perintah muflis yang dikeluarkan terhadap individu atau syarikat. Sekiranya terdapat kes-kes saman atau muflis, mereka merupakan antara pihak yang akan dimaklumkan terlebih dahulu.

Bagaimana untuk membuat semakan status anda dengan CTOS?

* Layari laman web CTOS Sdn Bhd dan mendaftar sebagai pengguna

* Muat turun aplikasi CTOS di Apple Store atau Google Play
(kena daftar ID pengguna telebih dahulu)

* Datang sendiri ke pejabat CTOS di alamat :
CTOS Sdn. Bhd
Unit 01-12, Level 9
Tower A, Vertical Business Suite
Avenue 3, Bangsar South
No. 8, Jalan Kerinchi
59200 Kuala Lumpur

Untuk maklumat lanjut, boleh menghubungi talian :
03-27228833 (Pertanyaan Peribadi) atau
03-27228882 (Pertanyaan Perniagaan)

3. Central Credit Reference Information System (CCRIS)

Bank sebenarnya tahu maklumat kredit seseorang atau sesebuah syarikat kerana adanya sistem pengumpulan maklumat yang dipanggil CCRIS.  Segala rekod bayaran pinjaman, gadai janji, kad kredit, overdraf atau lain-lain yang anda lakukan setiap bulan kepada mana-mana bank akan mereka hantar ke Bank Negara Malaysia dalam format laporan bulanan.

Tak kiralah anda peminjam bermasalah atau tidak, maklumat anda memang sudah sedia ada dalam sistem CCRIS. Untuk mendapatkan laporan terkini CCRIS anda, kunjungilah BNMLINK di alamat seperti di bawah:

Ground Floor, D Block,
Jalan Dato’ Onn, Kuala Lumpur.

Tel: 1-300-88-5465 (1-300-88-LINK)
(Overseas: 603-2174-1717)
Faks: 603-2174-1515
E-mail: bnmtelelink@ bnm.gov.my

4. Gaji pokok rendah

Ini adalah perkara yang membataskan hajat mereka yang bergaji rendah. Ia juga penyebab mengapa pinjaman anda ditolak pihak bank kerana anda dianggap tidak berkemampuan untuk memiliki kereta. Contohnya, gaji pokok anda hanya RM1,200, secara automatiknya dalam keadaan ekonomi sekarang, gaji di bawah RM2,000 perlu ada seorang penjamin. Penjamin pula perlu dari kalangan ahli keluarga.

5. Umur yang terlalu muda

Faktor umur terlalu muda seperti bawah 22 atau 23 tahun juga menjadi faktor pinjaman anda sangat sukar untuk diluluskan oleh pihak bank. Sebab apa? Kerana anda dianggap terlalu muda untuk memiliki kenderaan dan kebiasaan bank akan meminta anda menyedikan seorang penjamin.

6. Komitmen bulanan tinggi

Walaupun gaji anda besar dan nampak macam cukup untuk buat pinjaman kereta, tetapi jika anda ada komitmen bulanan tinggi, senang cerita banyak hutang, bank sukar nak luluskan pinjaman anda. Pihak bank akan membuat kiraan komitmen bulanan anda terlebih dahulu, dan sekiranya komitmen terlampau tinggi, ada kalanya sampai tahap negatif, lupakan sahajalah hasrat murni nak pakai kereta baharu.

7. Masalah PTPTN

Ini juga punca bank susah nak luluskan pinjaman kereta anda. Anda perlu ingat, peminjam PTPTN wajib membyar balik pinjamin pengajian selepas enam bulan dari tempoh tamat pengajian. PTPTN akan senaraikan nama anda dalam sistem CCRIS dan apabila ini berlaku bank memang liat nak luluskan pinjaman, melainkan anda ada surat penjadualan semula dari pihak PTPTN.

Sumber :
http://www.funtasticko.net/info-tujuh-sebab-mengapa-bank-susah-nak-lulus-pinjaman-kereta-anda/

Thanks for reading & sharing Amry's Blog

Previous
« Prev Post

0 comments:

Post a Comment

CERITA JIRAN SEBELAH..

Thanks For Your Comment