5 Nafkah Isteri Wajib Atas Suami

5 Nafkah Isteri Yang Suami Wajib Tahu

5 nafkah isteri suami wajib tahu dan tunaikan


Seperti yang kita ketahui, setelah berkahwin segalanya harus ditanggung suami dari segi perbelanjaan, si isteri boleh membantu dengan bekerja, namun si suami sesekali tidak boleh mengambil hak isteri iaitu duit gaji isteri sekiranya isteri tidak mengizinkannya dan tidak menghalalkannya.

Namun, ramai lelaki zaman sekarang tidak ambil peduli akan hal penting ini, ini bukan la perkara yang direka, namun sudah termaktub dalam islam bahawa nafkah isteri harus diberi setiap bulan. Jika suami tidak berkemampuan, dan isteri menghalalkan, itu tidak mengapa.

Sebagai seorang lelaki dan suami, seharusnya anda mengetahui apa yang perlu anda sediakan untuk isteri anda. Jangan terlalu selesa jika isteri anda yang bekerja dan menanggung anda tanpa anda sedari anda telah abaikan tanggungjawab anda sebagai suami.

Secara umum, mungkin ramai lelaki menganggap nafkah isteri adalah nafkah seperti perbelanjaan harian (makan minum dan wang dapur) dan nafkah batin.

Tetapi ada 5 nafkah yang suami perlu berikan kepada isteri secara khusus. Nafkah tersebut adalah :

1. Duit perbelanjaan diri
(Menurut Lembaga Zakat, potongan ke atas isteri adalah RM3000 setahun. Bila dibahagi 12bulan…jadi rm250 sebulan. Pun begitu, ia bergantung pada pendapatan/ehsan suami )
2. Peralatan mandian
3. Ubat ubatan / medical
4. Pakaian baru 2 persalinan setahun. Ini termasuk pakaian dalam, telekung, tudung, kasut dll.
5. Rumah yang selesa untuk isteri tinggal dengan aman dan mudah membuka auratnya (tiada yg bukan mahram). Termasuk segala bil berkaitan rumah.

***********************************

Petikan kuliah Ustaz Fawwaz Mengenai Kewajiban Nafkah Isteri Ke Atas Suami


Nasihat saya… kepada isteri, bila dah tahu bab nafkah isteri ni, jangan pula demand lebih-lebih hingga di luar kemampuan suami ye. Apa2 pun ikut kemampuan suami. Jadilah penyejuk hati suami dalam segala keadaan. Kalau suami tak mampu, sedikit yang suami bagi tu kita bersyukurlah. Bila bersyukur, moga Allah tambah nikmat dan hidup pun lebih bahagia.
Satu lagi, tolonglah para isteri untuk amanah dengan duit yang suami beri. Misalnya untuk duit belanja dapur, bila memasak tu jangan terlalu berlebihan. Makan berempat saja, tapi masak macam untuk 10 orang. Bila tak habis, simpan peti ais…terlupa pulak nak makan..akhirnya dibuang. Kata ustaz, isteri yang selalu macam ni…isteri yang khianat. Dia tidak amanah. Mungkin dia tak sedar yang perbuatannya itu boleh mendatangkan dosa.
Bagi suami yang isterinya bekerja pula, jangan sedap sangat guna duit isteri tanpa izinnya. Dah lah duit rumah guna potongan gaji isteri, duit dapur pun under isteri….duit makan isteri kat ofis tak pernah hulur…konon cakap, “duit gaji saya, saya simpan untuk emergency..untuk kegunaan kita jugak”….Awak, kalau isteri awak tu tak halalkan, tak lepas nanti awak kat akhirat.
Ada sahabat saya beritahu, suaminya setiap malam sebelum tidur akan selalu minta maaf dan minta dihalalkan jika dia ada teralpa tentang tanggungjawabnya atau ada termakan duit isterinya. Bila suami cakap macam tu…takkanlah kita tegar untuk tidak memaafkan. Betul tak?
Isteri jika bekerja, walaupun memang bukan tanggungjawab kita untuk cover belanja rumah, tapi jika suami memang tak mampu, kita belajarlah untuk sabar dengan ujian ni, belajar untuk redha dan seterusnya bersyukur. Kenapa perlu syukur?
Bersyukurlah kerana di sebalik ketidakmampuan suami itu, ada hikmah tersembunyi. Allah rupa-rupanya nak bagi kita pahala besar. Mulai sekarang, segala yang kita belanja untuk keluarga tu niatkanlah sebagai sedekah. Sedekah pada keluarga terdekat, pahalanya sangat WOW melebihi pahala sedekah fisabilillah kata ustaz. Sentiasa ingat, hidup kita di dunia ni untuk kumpul pahala sebanyak-banyaknya. Syurga tu kan mahal.

0 comments:

Post a Comment

Ping Site

Free Auto Malaysia Backlinks