Home » , » GST SST Mana Lebih Membebankan

GST SST Mana Lebih Membebankan

Antara Cukai GST  Dan SST, Mana Lebih Membebankan Rakyat

perbandingan GST dan SST

GST dan SST... Isu yang sangat sensitif untuk di perkatakan sebab ianya melibatkan kos perbelanjaan rakyat Malaysia terutama bagi pihak pro kerajaan dan pembangkang.

Antara GST (Goods and Services Tax) 6% dan SST (Sale and Services Tax) 6 - 10%, cukai mana yang lebih membebankan rakyat Malaysia?

Jika di lihat pada angka peratusan cukai yang di kenakan, SST akan lebih membebankan sebab GST hanya 6% tetapi SST sehingga 10%.

Untuk penjelasan asas mengenai cukai GST dan SST ini, rujuk terus video di bawah..


Mana lebih menjimatkan antara GST dan SST merujuk kepada video di atas?

perbandingan GST dan SST

perbandingan GST dan SST

Dari segi pengiraan dalam video, hanya menunjukkan SST 10% iaitu Sales Tax. Cukai SST adalah 6% DAN 10%. 10% adalah cukai jualan (Sales Tax) yang di kenakan ke atas pengilang seperti yang di terangkan di dalam video. 6% pula adalah cukai perkhidmatan (Service Tax) yang di kenakan ke atas pihak selepas lapisan pengilang (Pemborong / peruncit).

Cukai GST dan SST walau kelihatan simple.. 6% VS 6% ~ 10%, tetapi banyak aspek yang perlu di lihat untuk mengetahui cukai yang mana lebih CEKAP DALAM PERLAKSANAANNYA.

Cekap dalam perlaksanaanya bermaksud ketelusan dalam pembayaran cukai tersebut ke atas pihak yang di pertangggunjawabkan. Bermaksud, hanya pengilang tahu berapa kos di dalam penghasilan satu satu produk yang di hasilkan dan SST 10% di kenakan ke atas kos tersebut. Siapa tahu kos tersebut di ubah nilai nya dari kos yang sebenar?
Berbanding GST, pemantauan harga lebih menyeluruh ke atas setiap barangan tetapi membebankan apabila sampai ke pengguna.

perbandingan GST dan SST

GST, Kerajaan dapat mengutip cukai yang lebih berbanding SST berbanding SST tetapi pengguna akhir terbeban dengan kos perbelanjaan.. perlaksanaan cukai lebih cekap
SST, penurunan kutipan cukai, orang tengah mengambil kesempatan (pengilang), pengguna akhir terbeban kerana perlaksanaan cukai kurang cekap.



Thanks for reading & sharing Amry's Blog

Previous
« Prev Post

0 comments:

Post a Comment

Blog Archive

CERITA JIRAN SEBELAH..

Thanks For Your Comment