Home » , » Drama Bersiri Juvana | Aku Bukan Balachi Kau!

Drama Bersiri Juvana | Aku Bukan Balachi Kau!

Drama bersiri Juvana
Assalamualaikum..... Kepada rakan-rakan sekalian... Dan juga peminat-peminat drama bersiri Juvana... Akhirnya tamat juga keseluruhan 13 episod Juvana ni aku tonton. Alhamdulillah.

Aku tak sure pembaca-pembaca blog aku ni menonton atau pon tidak drama bersiri Juvana ni. Minat atau tidak drama bersiri Juvana ni. Tapi apa yang aku tahu, drama ni sarat dengan iktibar dan pengajaran. Baik buruk sikap atau perlakuan seseorang itu kadang bukan datang dari kemahuan dia sendiri.... Namun seseorang itu mampu memilih untuk menjadi baik atau sebaliknya.....

Seseorang remaja itu boleh terjebak dengan masalah sosial ni mungkin kerana latar belakang keluarga seperti botak yang menjadi liar kerana sikap ayahnya sendiri yang sering mendera.... Minda remaja akan rosak kerana sering didera atau cara mengajar yang salah yang mana remaja itu akan hilang keyakinan diri. Sampai satu tahap, keyakinan diri itu akan dicapai dengan cara memberontak. Mengikut jejak orang yang dia benci a.k.a yang mendera dia.


Botak - Johan Asa'ri


Mungkin juga kerana desakan hidup... seperti apek... Seorang anak yang baik tetapi terpaksa melakukan kejahatan kerana tidak sampai hati melihat ibunya yang sakit tetapi terpaksa membanting tulang membesarkan dia dan adik-adiknya.

Apek - Shazwan Zulkifly
Boleh jadi hilang tempat bergantung dari kecil yang mana tidak ada orang yang dapat menunjukkan jalan yang betul untuk menjadi insan cemerlang..... Seperti Kedah. Seorang kanak-kanak yang kehilangan ibu bapa sejak kecil dan terpengaruh dengan pujukan rakan yang telah memilih jalan yang salah.

Kedah - Fimie Don
Ayam... Punca yang sering disebut-sebut sebagai punca keruntuhan akhlak remaja sekarang iaitu kurangnya perhatian dari ibu bapa sehingga mereka bebas melakukan perkara yang salah.

Ayam - Adam Shah
Apa yang menarik dalam drama Juvana ni pada mata aku adalah bagaimana kekuatan minda tu mampu melawan fikiran negatif yang selama ini telah lama bersarang didalam minda remaja-remaja tu dimana mereka beranggapan yang mereka itu adalah manusia jahat yang sememangnya tidak dapat diubah..... Bagaimana kekerasan dapat ditundukkan dengan kekuatan minda... tanpa menggunakan sebarang kekerasan tetapi menggunakan pendekatan Psikologi. Minda jika digunakan dengan baik, mampu menjadi senjata yang paling tajam.

----

Sorry kawan-kawan, aku tak nak citer jalan drama bersiri Juvana ni sebab aku rasa banyak juga kot blog-blog yang citer tentang drama ni, dan aku rasa ramai juga rakyat Malaysia yang menonton drama ni. Aku dengar drama ni antara drama yang popular.

Kepada sesiapa yang senasib dengan aku iaitu rumah dia tak ada tv, maksud aku rumah bujang, hanya ada komputer juga sambungan internet. Ataupun ada tv tapi tak ada Astro, siaran tv out! Boleh lah tengok melalui tonton.com.my

Kisah aku.......hanya pada episod ke 12 baru aku dapat tengok drama Juvana ni melalui tonton.com.my ni..hahaha.... Sebelum tu, aku tak tahu pasal tonton.com.my ni.... Rumah bujang aku pulak siaran tv3 "clear" sangat sampai merenik mata aku. Muahaha


Apa-apa pun.... Semuanya terletak pada diri masing-masing, jalan mana yang hendak dipilih. Jalan hitam atau jalan putih.... Dan yang penting juga.... AKU BUKAN BALCHI KAU!!!! YEAH!!

Thanks for reading & sharing Amry's Blog

Previous
« Prev Post

12 comments:

  1. juvana ni kan sekolah bawah umur..huhu tapi pelakon suma nampak tua :P

    ReplyDelete
  2. dah habis pun...puas hatilah citer ni!

    ReplyDelete
  3. HAHAHA... GUA LAYAN CITER NI BRO.. MEMANG BEST LA...

    ReplyDelete
  4. tak layan sgt citer nie..kebetulan ada kelas tajwid kat surau huhuhuhhh

    ReplyDelete
  5. Hampir terjebak juga dalam kumpulan samseng,
    masa di sekolah dulu.nasib baik aku ikut
    jalan sendiri.

    ReplyDelete
  6. suka cerita nie memnag berkesan..tambah2 si budak kecik tue..

    ReplyDelete
  7. suka cerita nie memang berkesan..tambah2 si budak kecik tue memang jadi dia buat longat kedah.


    p/s: salam kenal saya follow blog nie.jemput ke blog saya

    ReplyDelete
  8. KA tengok pun ep. last je...
    itu pun seronok, kena tengok dari awal la macma ni

    ReplyDelete
  9. Dah abis dah juvana ni... jalan cerita dia memang terbaik bagi aku!

    ReplyDelete
  10. Juvana memang the best walaupun kebanyakannya pelakon baru sahaja..

    ReplyDelete
  11. BRO.. LAMA TAK UPDATE. BUSY KE?

    PS : MOHAMADAZHAN BUAT CONTEST PUISI, JOM JOIN.

    --> http://fairusmamat.blogspot.com/2011/07/contest-aku-berpuisi-impian-gaza.html

    ReplyDelete

CERITA JIRAN SEBELAH..

Thanks For Your Comment