Home » , , » Cara Atasi Masalah Kekeringan Idea

Cara Atasi Masalah Kekeringan Idea

Idea
Salam sejahtera diucapkan kepada semua pengunjung-pungunjung Amry's Blog. Terima kasih diucapkan di atas kesetiaan kalian-kalian mengunjung blog yang usang ini. 

Masalah kekeringan idea ni aku dah pernah tulis di dalam entry Misi Pencarian Idea sebelum ni. Entry tu aku tulis waktu blog aku ni baru nak merangkak-rangkak bangun. Sekarang ni boleh lah nak dikatakan dah pandai bertatih (Belajar imbangkan badan) 

Aku percaya ramai diantara blogger pernah mengalami  masalah dimana tak tahu nak update entry apa dalam blog diorang. Kalau blog berniche peribadi tu lain lah kan. Otak hang, otak jam, otak blur, otak beku dan macam-macam lagi lah ayat yang digunakan. Semua tu membawa maksud kekeringan idea tahap melampau. Aku pon pernah berada dalam keadaan tu. So macam mana nak atasi masalah tu?

Baru-baru ni aku terbaca paper Metro. Dalam 1klasified dia tulis tentang "tip-tip menghadiri temuduga". Keratan paper tu masih aku simpan. Ingat nak buat entry la memandangkan ramai juga kot yang tercari-cari tip-tip untuk menghadiri temuduga dan disenaraikan didalam "short list". Sampai sekarang, tak buat-buat aku entry tu. huhu... Keesokan harinya aku tengok ada beberapa blog yang buat entry tentang tip-tip temuduga. Sememangnya mereka bijak mencari peluang dan ruang. Kan? Banyak juga entry-entry menarik yang terdapat didalam 1kasified tu. Yang penting ianya merupakan topik yang seringkali dicari oleh pengguna-pengguna internet. 

So, agak-agak idea tu tersumbat kat dalam otak tu, bolehlah cari entry-entry yang menarik yang terdapat didalam paper untuk dimasukkan kedalam blog korang tu. Idea percuma. Kandungan blog pon jadi berkualiti. Kan? Banyak lagi cara untuk mendapatkan idea, tapi aku nak tulis yang ini jer lah buat masa ni. M***s :)

Tips : Cari entry-entry yang evergreen... Maksudnya entry yang sentiasa dicari oleh pengguna internet walaupon entry tersebut telah lama ditulis. Seperti entri-entry tutorial dan tip-tip tertentu.

Thanks for reading & sharing Amry's Blog

Previous
« Prev Post

24 comments:

  1. btol tu...kdg2 paper ni dpt bg idea kat kita..

    ReplyDelete
  2. salam..
    ermmm..asam garam dunia blogging
    ada kalanya memang buntu betul

    ReplyDelete
  3. Surat khabar juga salah satu sumber idea untuk entri saya...



    2 kembar beradik kongsi tarikh lahir

    ReplyDelete
  4. banyak kali buntu.... tapi kalau dapat idea baru.. akan simpan dahulu... hehe

    ReplyDelete
  5. Kalau dah kering, apa kata taruk sedikit air.. :)

    ReplyDelete
  6. memang selalulah jadi macam ni...baguslah info tu...tq

    ReplyDelete
  7. @faizyup..betul bro...aku dulu rajin gak cari entry dari paper..tapi tak fikir dari segi kepanasan entry tu..pakai taruk jer...

    ReplyDelete
  8. @zulkbotime tak ada idea memang gelabah juga la fikir blog tak terusik.huyhu

    ReplyDelete
  9. @Otromen Taroerk...??bila masa bro jadi oltromen ni??hehehe

    ReplyDelete
  10. @Ziksama la bro..kadang idea dah dapat, tapi nak olah ayat tu pulak jadi masalah...kalau nak olah ayat tu problem memang peram dulu la idea tu..hehehe

    ReplyDelete
  11. @fairushuh?? idea bernas tu bro. mesti bercambah anak-anak idea tu kan? wakakakakakakaka....boleh pulak ko buat lawak bro..muahaha

    ReplyDelete
  12. @mama hanice kongsi ce kongsi...hehehe...sama-sama mama hani :)

    ReplyDelete
  13. betul tu bro.. kadang-kadang kalau kita ada entry yang bagus, takyah update hari2 pon pasti ramai gak yang datang berkunjung kat blog kita.. betul tak?

    ReplyDelete
  14. @fairusBetul tu bro....tu yang penting SEO tu.huhhuhu...aku ni buta kayu bab SEO...merangkak2

    ReplyDelete
  15. bro lari tajuk : pasal iklan kat tengah tu aku pon tak tau nape ko takleh buat. Aku bukan mahir sangat, tapi camtulah aku buat. Ok je..

    ReplyDelete
  16. @fairusItulah pasalaku pon hairan la...Hmmm

    ReplyDelete
  17. Wah, atok kalau dah blur tahap lipan sangat, atok post picture je.....huhu

    ReplyDelete
  18. @Suhami Ahmadsib baik tahap lipan..kena tahap cipan lagi naya..wakakaka

    ReplyDelete
  19. patutlah ko byk idea, kreatif...
    tapi satu je yg jadi masalh, takot kita pnt2 post dan edit memacam, org len sng2 je cilok, mengaku dorang punye, adeyy

    ReplyDelete
  20. @Mr. Kbanyak idea??kreatif??haha...mana ada..pandai2 a ko bro...buat la disable rigt klik bro..tapi kalau ada yang copy gak tak boleh buat apa lahhh...hmm

    ReplyDelete
  21. Anatar cara yang saya gunakan apabila kekeringan idea ialah melawat forum-forum yang berkaitan dengan niche blog saya dan cuba cari permasalahan-permasalahan yang diajukan.

    Kemudian saya akan cari jawapan kepada masalah tersebut dan jadikan ia sebagai satu artikel di blog.

    ReplyDelete
  22. @Kidney Expertsaya sering juga melihat kidney di bog-blog kawan yang lain. selamat datang ke blog saya dan terima kasih diucapkan.
    Hm...sememangnya blog kidney agak special kerana ianya jarang diperbincangkan :)

    ReplyDelete
  23. ya ya..dats rite.....membaca kan dapat tambahkan ilmu pengetahuan..so kalo dah baca, rajen pulak share lagi banyak manfaatnya...sbb semua yg suka bc blog ni suka bc buku kan?hehehe...so drp dia bc blog ni dptlah jugak info yang bermanfaat kan?hehehe

    ReplyDelete
  24. Wah ada term baru iaitu entri evergreen :-).

    ReplyDelete

CERITA JIRAN SEBELAH..

Thanks For Your Comment