Home » , » Minuman Pelangsing Badan Mengandungi Racun Berbahaya Dirampas

Minuman Pelangsing Badan Mengandungi Racun Berbahaya Dirampas

170,000 Paket Minuman Pelangsing Badan Terkenal Dirampas | Mengandungi Bahan Racun Berbahaya

16 April 2012, Bahagian Penguatkuasa Farmasi, Kementrian Kesihatan telah merampas 170,000 paket minuman pelangsing badan keluaran syarikat kosmetik terkenal tempatan bernilai RM500,000 susulan aduan orang ramai yang mengatakan minuman pelangsing badan tersebut mengandungi bahan racun berbahaya yang diharamkan.

Hasil aduan orang ramai, Bahagian Penguatkuasa Farmasi, Kementrian Kesihatan telah menjalankan siasatan dan kajian terhadap produk minuman pelangsing badan tersebut dan mereka telah mengesahkan produk minuman pelangsing badan tersebut mengandungi sejenis racun berbahaya iaitu Sibutramine yang boleh mengakibatkan seseorang itu menjadi gila dan maut. Penggunaan bahan Sibutmarine telah diharamkan di seluruh dunia.

Hasil penyelidikan, Bahagian Penguatkuasa Farmasi telah membuat serbuan keatas 27 premis dan stokis minuman pelangsing badan tersebut di seluruh negara termasuk kilang serta ibu pejabat syarikat produk tersebut di Jalan Tuanku Abdul Rahman dan merampas 170,000 paket minuman pelangsing badan tersebut yang terdapat didalam 2 perisa.

Sumber : Utusan Online, Harian Metro 17 Apr 2012

Thanks for reading & sharing Amry's Blog

Previous
« Prev Post

0 comments:

Post a Comment

Blog Archive

CERITA JIRAN SEBELAH..

Thanks For Your Comment